محصول‌محوری مبنای توزیع کاغذ است نه سهمیه‌بندی

ایسنا/مرکزی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد وزارت ارشاد در دولت سیزدهم بر مبنای سهیمه بندی نیست، گفت: توزیع کاغذ در حوزه چاپ و نشر براساس محصول محوری و تولیدمحوری صورت می‌گیرد و بر مبنیای سهمیه بندی و علی السویه نیست.

علی‌اکبر ابراهیمی یکشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ در نشستی با چاپخانه داران و فعالان صنعت چاپ در سالن جلسات اداره ارشاد ساوه اظهار کرد: ارزیابی محصول تولیدی در حوزه چاپ و نشر موجب خواهد شد تا بررسی دقیقی از میزان مصرف کاغذ یک محصول تولیدی انجام و بر همین مبنا توزیع انجام شود و اینطور نیست که توزیع کاغذ به صورت سهمیه بندی انجام شود.

وی در ادامه گفت: استان مرکزی قطب صنعت کشور بوده و ظرفیت‌های متعددی را در حوزه صنعت چاپ به عنوان صنعت راهبردی و مکمل سایر صنایع دارد و این صنعت می‌تواند خدمات لازم را در حوزه‌های گوناگون چاپ به صنعتگران ارائه دهد.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ باید متناسب با زمان و مکان رشد و توسعه یابد، افزود: مشکلاتی در تامین زیرساخت برای رونق صنعت چاپ وجود دارد و برخی موانع نظیر هزینه بالای تمام شده چاپ و عدم افزایش قیمت عرضه، نگرانی‌هابی را در بین فعالان صنعت چاپ ایجاد کرده است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه صنعت چاپ یک رسانه فرهنگی است، افزود: مشکلاتی برای فعالان صنعت چاپ در کیفیت مبلغ پرداختی مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد که وزارت ارشاد از طریق مجلس و با وضع قوانین لازم در حال پیگیری است.

وی همچنین مکلف کردن شعبه‌های شهرستانی سازمان تامین اجتماعی نسبت به پوشش بیمه‌ای فعالان صنعت چاپ را از جمله اقدامات وزارت ارشاد دانست و افزود: صنعت چاپ یک صنعت راهبردی است و لازم است خدمات حمایتی مناسبی از آن صورت گیرد.

وی به ناهمگن بودن اتحادیه‌های صنفی اشاره کرد و افزود: برای ارائه خدمات بهینه به فعالان صنعت چاپ و خروج از قرار گرفتن چاپخانه‌ها در رسته شغلی اتحادیه‌های ناهمگن، تبدیل اتحادیه‌های صنفی چاپ شهرستانی به اتحادیه‌های استانی در حال پیگیری است و ضرورت تشکیل اتحادیه‌های صنفی استانی مستقل حوزه چاپ احساس می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در ادامه گفت: تا زمانی که پروانه تاسیس و بهره‌برداری از سوی وزارت ارشاد صادر نشده است اتحادیه حق صدور پروانه صنفی فعالیت ندارد. در قانون نظام صنفی صراحتا بیان شده است که هر نوع فعالیتی که پروانه تاسیس برای آن صادر می‌شود باید پروانه صنفی دریافت کند.

وی به هدایت سرمایه گذاری در حوزه چاپ به عنوان یکی از راهبردهای وزارت ارشاد برای جلوگیری از محدودیت‌ها اشاره کرد و افزود: تهیه طرح تأسیس کمیسیونی متشکل از ارشاد، اتحادیه صنفی و صاحب نظران برای پیگیری مطالبات فعالان صنعت چاپ و تلاش برای توسعه آن در دستور کار است.

وی با بیان اینکه عدم شناخت نسبت به قدرت و توان صنعت چاپ مشکلاتی را بوجود آورده است، افزود: اعطای وام تبصره ۱۶ و ۱۸ شامل سرمایه در گردش و تجهیز در حال اجراست اما معتقدم تسهیلات لحاظ شده برای چاپ در شان این صنعت نیست و به قدری کم است که تنها مصرف یک روز کاغذ چاپخانه است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه صنعت چاپ گرانترین صنعت پس از صنعت موشکی و هسته‌ای است، تصریح کرد: اعطای تسهیلات به میزان ۳۵۰ میلیون تومان به قدری ناچیز است که کفاف هزینه‌های تجهیز و بهسازی ماشین آلات را نمی دهد، البته وزارت ارشاد پیگیر افزایش نرخ تسهیلات به میزانی که نیاز فعالان چاپ را کفایت کند بوده و قرار است از صندوق توسعه نیز برای بهسازی ماشین آلات، تسهیلات اعطا شود.

به گزارش ایسنا، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه نیز گفت: در این شهرستان ۱۰ باب چاپخانه، ۲۳ واحد چاپ دیجیتال، ۲ واحد چاپ خاص و یک واحد چاپ سیلک فعالیت دارند.

حسین محمودی‌فر افزود: علاوه بر کانون های فرهنگی هنری مساجد بالغ بر ۱۵۰ مجوز شامل نشریات، موسسات فرهنگی و قرآنی، محصولات فرهنگی و … صادر شده و تحت نظارت اداره ارشاد فعالیت دارند.

وی افزود: اختلال مقطعی در سامانه، فرسودگی دستگاه‌های چاپ که نیاز به بهسازی دارند، اعطای تسهیلات با نرخ پایین، از مهمترین مشکلات صنعت چاپ در ساوه است.

در این جلسه برخی چاپخانه داران به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند.

فرسودگی ماشین آلات چاپ؛ نبود گازوئیل و نفت کافی برای شستشوی دستگاههای چاپ، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، عدم حمایت کافی دولت برای تجهیز و بهسازی ماشین آلات چاپ، عدم تخصص رییس اتحادیه در حوزه چاپ، آسیب های اقتصادی در نتیجه تغییرات قیمت ارز که متوجه صنعت چاپ می شود، ارسال سفارشات حوزه چاپ در ساوه به اراک، تهران، قم و …، مشکلات ناشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در حوزه چاپ، نبود سازوکار قانونی برای برخورد با افرادی که پایین تر از قیمت بازار و مصوب اقدام به عرضه محصول چاپ شده می کنند، از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح شد.