خرید گندم در استان اردبیل به ۳۵ هزار تن رسید

علی نوبخت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز برداشت و خرید گندم در استان اردبیل از هفته گذشته اظهار کرد: برداشت گنم در اراضی کشاورزی شمال استان اردبیل آغاز شده و تاکنون ۲۶ هزار تن در شهرستان بیله سوار و ۹ هزار تن هم در شهرستان پارس آباد به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل داده شده است.

وی افزود: سال گذشته ۲۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و امسال هم پیش بینی می‌شود میزان خرید گندم به ۲۰۰ هزار تن برسد که بر این اساس در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش خرید گندم خواهیم شد که دلیل اصلی آن خشکسالی و نبود بارش در شمال استان است.

نوبخت با اشاره به فعالیت ۴۴ مرکز خرید گندم در استان گفت: این مراکز شامل مراکز خرید ملکی، سیلوهای‌های بخش خصوصی و مباشر در حال خرید تضمینی گندم از کشاورزان منطقه هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل اظهار کرد: ۵۰ درصد مراکز خرید گندم در شمال استان و ۵۰ درصد دیگر هم در سایر شهرستان‌های استان راه اندازی شده که به مدت دو و نیم ماه با بیش از ۵۰۰ نیروی انسانی،، گندم تولیدی کشاورزان استان را خریداری می‌کنند.

نوبخت با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال زراعی گذشته افزایش ۲۳ درصدی داشته است، افزود: کشاورزانی که می‌خواهند محصولات گندم و کلزا را تحویل مراکز خرید بدهند حتماً با مراجعه به همکاران جهاد کشاورزی اطلاعات خود را در پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت و یا بروز رسانی کنند تا در روند خرید هیچ گونه مشکلی پیش نیاید

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل بیان کرد: قیمت تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با ۱۲ درصد رطوبت و چهار درصد افت مفید از سوی دولت مشخص شده که بنا به اعلام وزرات جهاد کشاورزی این مبلغ قابل تغییر و افزایش است.

نوبخت اضافه کرد: استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی سهم عمده‌ای در تامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی و امنیت غذایی ایفا می‌کند.

سالانه ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

هر سال بالغ بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.