تولید ساندویچ پانل پلی اورتان با کاغذ ضد آب در کشور | گامی دیگر در راستای خودکفایی

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است ساندویچ پانل پیشرفته‌ای تولید کند که متریال اصلی آن کاغذ ضدآب و از جنس پلی اورتان است.
ساندویچ پانل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه دانش‌بنیان ایران، محققان تبریزی در قالب یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید ساندویچ پانل پلی اورتان با کاغذ ضد آب شدند. این ساندویچ پانل، علاوه بر مقاومت چشمگیر در برابر نفوذ آب، امکان تجمع و لانه‌گزینی حشرات نیز در این نوع محصول از میان برداشته شده و مقاومت آن در برابر فشار و ضربه بسیار بالاست.

عایق‌سازی بهینه، خصوصیات آنتی‌میکروبی و قابلیت شستشو به خاطر ضدآب بودن از دیگر ویژگی های مواد مورد استفاده در این نوع مصالح است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای پوشش انواع سازه‌ها بدل می‌کند. محصول این شرکت توانسته است تست‌های آتش، فشار، ضربه، مقاومت و دانسیته را با موفقیت پشت سر بگذارد و در کسب استانداردهای لازم در این حوزه موفق ظاهر شود.

این شرکت حتی یک گام فراتر رفته و قابلیت سفارشی‌سازی محصولات خود را از طریق تغییر ضخامت کاغذ و دانسیته فوم را برای متقاضیان فراهم آورده است. در کنار بهره‌گیری این محصول از استانداردهای زیست محیطی و امکان بازیافت آن، واضح است که با محصولی درجه یک با قابلیت‌های استفاده داخلی و صادرات خارجی روبرو هستیم.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل یک متریال ساختمانی پیش‌ساخته بوده که در سالیان اخیر خود را به عنوان یک گزینه برتر در زمینه عمران مطرح کرده است. این متریال که از یک هسته سبک وزن و دو لایه سخت در دو طرف آن تشکیل شده است، گاهی با نام پانل های کامپوزیت و پانل های عایق بندی ساختاری هم شناخته می‌شود.

وزن سبک آن برای ساخت دیوار یا سقف بسیار مناسب است، در حالی که عایق بودن ماده تشکیل دهنده به آن استحکام قابل توجهی می‌بخشد. هسته سبک این متریال اغلب از پلی استایرن، پشم سنگ، پشم شیشه، پلی اورتان و XPS ساخته می شود. سهولت در نصب، تاثیر مثبت در زیبایی نما، مقاومت به خوردگی و توانایی به کارگیری عایق‌هایی مانند ورق آلومینیوم در لایه میانی جزو مهمترین مزایای این محصولات هستند که باعث می‌شود جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی باشند. در همین راستا، شرکت‌های دانش‌بنیان هم وارد این عرصه شده‌اند و با تولید محصولاتی از این دست به بهبود شرایط عمرانی کشور کمک می‌کنند.