تشکیل کارگروهی در دولت برای حل مشکل کاغذ/ وزیر ارشاد: صادرکننده خواهیم شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در برنامه درازمدت که یک‌سال و نیم است در چهار نقطه کشور، چهار کارخانه مهم تولید کاغذ داریم و تمام برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه در حال انجام است و امیدوار هستیم بتوانیم علاوه بر خودکفایی در حوزه کاغذ بخشی را هم صادر کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا در پاسخ به این سؤال که شما از خودکفایی کشور در تولید کاغذ تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داده‌اید، این خودکفایی با کدام ظرفیت اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: برای خودکفایی کاغذ یک برنامه جامع و کاملی داریم و در کوتاه‌مدت با مساعدت رئیس جمهور توانستیم با ارز ترجیحی در روزهای آخر اردیبهشت ماه کاغذ مورد نیاز برای حوزه مطبوعات و نشر را در حدی که مشکلات اولیه را برطرف کند، وارد کنیم.

وی افزود: در برنامه درازمدت که یک‌سال و نیم است در چهار نقطه کشور، چهار کارخانه مهم تولید کاغذ داریم، تمام برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه در حال انجام است و کارگروهی متشکل از معاون اول رئیس جمهور و وزرای فرهنگ و صمت تشکیل می‌شود و امیدوار هستیم بتوانیم علاوه بر خودکفایی در حوزه کاغذ بخشی را هم صادر کنیم.

به گزارش فارس، کاغذ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت نشر به شمار می‌رود و یکی از نگرانی‌های جدی ناشران برای انتشار کتاب‌ها تأمین کاغذ مورد نیاز است و طبیعی است مشکلات جدی در این عرصه باعث می‌شود حوزه نشر در کشور با چالش مواجه شود.

به گفته فعالان عرصه نشر و مصرف کنندگان کاغذ، یکی از مشکلات این حوزه کمبود کارخانه‌های تولیدی در داخل کشور و عدم حمایت از تولید داخلی طی چند سال گذشته و اختصاص ارز به کاغذ‌های وارداتی بوده که به دلیل مشکلات ارزی در سال گذشته مشکلات جدی برای ناشران ایجاد کرد و باعث شد قیمت کاغذ به صورت فزاینده افزایش پیدا کند.

از طرفی نبود کاغذ مناسب و کمبود تولید داخل باعث شده قیمت کتاب نیز افزایش پیدا کند و در نتیجه حوزه نشر و تولید کتاب و همچنین نویسندگی هم با رکود یا لااقل کندی مواجه شد موضوعی که گلایه نویسندگان را در پی داشت.

وزیر ارشاد در نمایشگاه کتاب از حمایت ویژه رئیس‌جمهور از حوزه نشر سخن گفته بود.