کاغذ‌های ناشرانی که سر از ظهیرالاسلام درمی آورد

رکود صنعت چاپ و نشر موجب ورود کاغذ‌های وارداتی ناشران به خیابان ظهیرالاسلام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ امروز با کارشناسان تعزیرات و اتحادیه کاغذ و مقوا و بازرسان اصناف در خیابان ظهیرالاسلام بازار فروش کاغذ حضور یافتیم.
در آغاز ورود تعدادی از فروشندگان کاغذ که از رکود بازار به ویژه در ایام شیوع کرونا گلایه داشتند، گفتند: چرا باید ناشری که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کاغذ وارد کرده است، چون چاپ کتاب برایش به صرفه نیست، کاغذهایش را با دو برابر قیمت به ما بفروشد و واقعاً دولت اگر قصد سامان دادن بازار کاغذ را دارد کاغذ را تحویل ما دهد نه ناشر.
شیوع بیماری کرونا موجب لغو همه مراسم‌های عقد و عروسی و ترحیم شده است و به همین علت کارت عروسی و ترحیم چند ماه است که چاپ نمی‌شود و کاسبی کاغذ فروشان کساد شده است.
در این گشت مشترک تعزیرات از انحصار واردات در دست تعدادی افراد خاص انتقاد و اینگونه مطرح شد که اگر دولت دخالت خود را از بازار کاغذ بردارد رانت‌ها حذف می‌شود.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا که ما را در این گشت مشترک تعزیرات همراهی می‌کرد در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: متأسفانه تجار کاغذ و مقوا را به قیمت مناسب تحویل ما نمی‌دهند و به مشکلات فراوانی خورده ایم.
آقای احمد شریفان افزود: هم اکنون هیچ تاجری کالا‌های خود را با فاکتور ارائه نمی‌کند و ما فروشندگان هم مجبوریم فاکتوری به خریداران ارائه نکنیم.
وی گفت: هم اکنون انبار‌های زیادی در کشور وجود دارد که مملو از کاغذ است و جنس را ارزان نمی‌کنند تا به قول خودشان تکلیف قیمت دلار مشخص شود.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا افزود: با توجه به تعطیلی مدارس و اینترنتی شدن قبوض آب و برق و لغو عروسی‌ها و مراسم ترحیم ما با کمبود تقاضا مواجهیم و حتی ناشران هم از آنجا که قیمت تمام شده کتاب برایشان بسیار بالا تمام می‌شود از نشر کتاب فاصله گرفته اند.

آقای شریفان گفت: ما قطعاً در بحث کاغذ سلطان کاغذ داریم، اما آن فردی که سال گذشته به عنوان سلطان کاغذ دستگیر شد واقعاً بی گناه بود و هیچ تأثیری در بازار کاغذ نداشت.
رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران هم در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: تجار موظفند کالا‌های خود را در زمان فروش به فروشندگان با فاکتور ارائه دهند و ما از مسئولان سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و صنعت، معدن و تجارت درخواست می‌کنیم که تاجرانی که ثبت سفارش می‌کنند مکلف کنند که فاکتور ارائه دهند.
آقای ناصر مدیحی افزود: اگر قرار باشد ناشران با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی کاغذ وارد کنند و این کاغذ‌ها صرف انتشار نشود و سر از خیابان ظهیرالاسلام دربیاورد چه لزومی دارد که این ارز داده شود و نتیجه کار چیزی جز دلال پروری نیست.
وی گفت: قطعاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت باید در این خصوص پاسخگو باشند که به جای انحصار واردات، آن را در اختیار اتحادیه‌ها و مغازه دار‌ها قرار دهند تا به نوعی رقابت هم در بازار ایجاد شود.

عمده فروشندگان کاغذ در خیابان ظهیرالاسلام از کسادی بازار گلایه فراوان داشتند و همین موجب رنجش خاطر آن‌ها شده بود و از ترس تعزیرات تعداد قابل توجهی از اصناف این خیابان اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند.