افزایش ۲۰ درصدی میزان صادرات کشور نسبت به سال گذشته

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از افزایش ۲۰ درصدی میزان صادرات کشور نسبت مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: به جز سه صنعت، سایر صنایع از رشد مثبتی برخوردارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در نشست امروز سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از آخرین وضعیت تولید و تجارت ارائه کرد و گزارش ارائه شده نشان دهنده این است که در پنج ماهه ابتدای سال جاری به جز سه صنعتی که نرخ منفی داشتند، سایر صنایع از نرخ رشد مثبتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بودند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: میزان صادرات نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است و پیش بینی می‌شود که اگر این مسیر دنبال شود، تا پایان ‌سال به تراز غیر منفی خواهیم رسد که که سه سال وضعیت کشور را تحت تاثیر قرار داده بود.

پور ابراهیمی تصریح کرد: تصویب موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا دستور کار دیگر کمیسیون اقتصادی بود که با حضور وزیر صمت به تصویب رسید.

وی یادآور شد: بحث اصلی این موافقتنامه تعرفه‌هایی بوده که در نهایت به بهبود وضعیت صادراتی کمک می‌کند. کشورهای عضو این موافقتنامه از جمله روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و کشورهای دیگر روند تجارت کشور را در طول ماهها اخیر نشان می‌دهد که ظرفیت افزایش ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته که این ظرفیت می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، امیدواریم با تصویب نهایی در صحن علنی و تایید شورای نگهبان شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه همکاری‌های اقتصادی با اوراسیا باشیم.

پورابراهیمی موضوع مالیات بر ارزش افزوده را دستور دیگر کمیسیون عنوان کرد و گفت: در این قانون باز توزیع منابع برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در کشور تغییراتی نسبت به برنامه ششم داشته که بر اساس آن سهم شهرداری‌های کوچک و دهیاری‌ها نسبت به احکام برنامه ششم کاهش پیدا کرده بود که در مصوبه امروز کمیسیون حکم برنامه ششم تایید و پیشنهاد طراحان در این خصوص تصویب شد.

وی ادامه داد: در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون در صحن علنی و تایید شورای نگهبان میزان باز توزیع منابع ناشی از حوزه مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌ها کوچک و دهیاری ها افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به حذف مالیات مضاعف بر ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور به عنوان دیگر دستور این جلسه عنوان کرد: گزارش کمیته تخصصی مطرح و جمع بندی نهایی تصویب شد. با این مصوبه در صورت تایید در صحن علنی و شورای نگهبان مالیات مضاعف بر ارزش افزوده از مناطق ازاد حذف خواهد شد که اقدام بسیار مهم در اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی درباره افزایش سرمایه جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی به عنوان دیگر دستور جلسه امروز گفت: به دلیل لزوم استمرار همکاری‌های اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و نهادهای مالی در منطقه که امروز آمریکایی‌ها و کشورهای غربی به دنبال محدود کردن آن هستند، خوشبختانه این ظرفیت در اختیار ایران قرار گرفته است.

نماینده مردم کرمان در مجلس تاکید کرد: همکاری خوبی میان ایران و بانک توسعه اسلامی شکل گرفته که منجر به افزایش بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت شده است. بر همین اساس لایحه دولت در خصوص افزایش سرمایه و حفظ سهم خود در بانک توسعه اسلامی در دوران تحریم مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

پورابراهیمی با اشاره به بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی که در نشست امروز کمیسیون مطرح شد، تصریح کرد: سه ابهام در ارتباط با این موضوع با حضور سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد که دو ابهام آن بر طرف و مقرر شد گزارش نهایی آن با هماهنگی شورای نگهبان به صحن علنی ارسال شود.

وی خاطرنشان کرد: ابهام یکی از بندها که در خصوص ایرادات مجمع تشخیص بود که مقرر شد در نشست مشترک اعضای کمیسیون با اعضای مجمع مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت رفع ایراد هر سه بخش به صحن مجلس ارائه و موضوع توسعه و تغییر محدوده عملکرد منطقه آزاد بندر انزلی مورد بررسی نهایی قرار بگیرد.