پیش لرزه‌های افزایش قیمت نوشت‌افزار/ چرا از کاغذ ایرانی در تولید لوازم‌التحریر استفاده نمی‌شود؟

به گفته مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، قیمت صعودی کاغذ تأثیر مستقیم بر تولیدات این حوزه می‌گذارد و باعث افزایش قیمت ۳۰ درصدی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، افزایش قیمت کاغذ باز داغ دل کسانی را که کسب و کارشان به این محصول گره خورده، تازه کرده است. در حالی که پیش از دی‌ماه قیمت کاغذ چندان تغییری نداشت و در رکود به سر می‌برد، در چند هفته گذشته با افزایش چشم‌گیری به مرز 600 هزار تومان برای هر بند رسید.
این در حالی است که قیمت دلار در یک ماه اخیر عمدتاً ریزشی بوده است. به گفته کارشناسان، نظارتی بر این بازار صورت نمی‌گیرد و قیمت‌ها به خواسته تجار و براساس میل آنها بالا  و پایین می‌شود.
در چنین شرایطی، عمده کسب و کارها تحت تأثیر این نوسانات شدید قیمتی، باید محصولات خود را به بازار عرضه کنند. تولیدکنندگان نوشت‌افزار که در یک سال گذشته به دلیل نیمه تعطیل بودن مدارس، چندان سال خوبی را پشت سر نگذاشته‌اند، به نظر می‌رسد در آستانه ورود به تولید برای سال تحصیلی آینده از این تکانه‌های بازار بی‌تأثیر نخواهند بود.
محمد یقینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به این تأثیر بر کیفیت و میزان قیمت تمام شده تولیدات کاغذی نوشت‌افزار گفت: افزایش قیمت‌ها از جمله کاغذ که جزو محصولات اولیه در این حوزه است، بعد از عید خود را نشان خواهد داد؛ به این معنی که در حال حاضر فصل تولید برای فعالان این حوزه نیست، اما بعد از عید کم‌کم تولیدکنندگان مشغول به تولید خواهند شد تا محصولات خود را به شهریور و مهرماه سال 1400 برسانند، به همین دلیل حوزه نوشت‌افزار در سال آینده این فشارها را احساس خواهند کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان با احتیاط بیشتری کار می‌کنند. برخی از تولیدکنندگان که مشغول تولید سررسید برای سال جدید بودند، فروش خود را متوقف کرده‌اند تا بازار را بسنجند.
این فعال حوزه تولید نوشت‌افزار همچنین به دلایل افزایش یکباره قیمت کاغذ طی یک ماه گذشته اشاره و اضافه کرد: دلایل متعددی دارد؛ از جمله اینکه بازار کاغذ چند وقت دچار رکود شده بود، اما به دلیل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، درخواست ناشران از کاغذ بیشتر شد. علاوه بر این، تولید سررسیدها نیز مزید بر علت شد. این در حالی است که تا پیش از این بازار کاغذ در رکود به سر می‌برد و در کنار آن، توزیع کاغذ توسط برخی از ناشران در بازار نیز باعث شکسته شدن قیمت‌ها در بازار شده بود.
یقینی با بیان اینکه افزایش قیمت‌های این‌چنینی بر تولیدات نوشت‌افزار نیز تأثیرگذار خواهد بود، یادآور شد: این تأثیر بر محصولات کاغذی مانند دفتر مشق و … خود را نشان خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که تا 30 درصد این افزایش قیمت وجود داشته باشد.
مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی همچنین به پروژه راه‌اندازی کارخانه کاغذ توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اشاره کرد و گفت: این پروژه جزو پروژه‌های زود تأسیس نیست و احتمالاً دو الی سه سال برای بهره‌برداری آن زمان لازم است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا از کاغذ داخلی برای تولید نوشت‌افزار استفاده نمی‌شود، گفت: این انتخاب براساس ذائقه مخاطب صورت گرفته است. سلیقه مخاطب ایرانی این است که از کاغذ سفید در دفاتر استفاده شود، این در حالی است که کاغذهای داخلی این کیفیت را ندارند. در کشورهای دیگر از کاغذهای کرم برای تولید نوشت‌افزار استفاده می‌کنند؛ چون معتقدند که کاغذ سفید به چشم آسیب می‌رساند، اما در ایران کاغذهایی چون بالکی و کرافت بیشتر برای محصولات فانتزی در نوشت‌افزار کاربرد دارد.