حذف دفترچه های کاغذی بیمه و سردرگمی بیماران در بیمارستانهای تبریز

اجرای طرح حذف دفترچه‌های کاغذی طرح بزرگی از سوی سازمان تأمین اجتماعی است اما گویا پاره‌ای از مشکلات موجب سردرگمی بیمه شدگان و خانواده هایشان شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: طرح نسخه نویسی الکترونیک و خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی طرح بزرگی است که سازمان تأمین اجتماعی نسبت به آن از اول اسفند ماه اقدام کرده و حالا چند روزی است که اجرای این طرح، کلید خورده است.
اگر این طرح را گام مؤثری در روزهای همه گیری ویروس کرونا و از سویی کاهش میزان مصرف کاغذ و حتی مدت زمان پذیرش بیماران به شمار آوریم، حالا وجود پاره‌ای از مشکلات در روزهای نخستین اجرای این طرح، چیزی به جز سردرگمی بیمه شدگان به همراه نداشته و این در حالی است که در حین مراجعه به بیمارستان یا مجبور به پرداخت آزاد حق درمان هستند و یا دست خالی برمی‌گردند.
نواقص موجود در طرح حذف دفترچه‌های کاغذی
در این رابطه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه طرح حذف دفترچه‌های بیمه به تازگی آغاز شده است شاید برخی از نواقص در این طرح وجود داشته باشد.
روزبه رجایی ادامه داد: متأسفانه این طرح بدون هماهنگی و با عجله از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام گرفته و موجب پدید آمدن مشکلات اولیه نظیر سرگردانی بیمه شدگان شده است.
وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان بیمه تأمین اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: در این رابطه نامه‌نگاری‌های لازم انجام گرفته اما با این وجود، نیازمند هماهنگی‌های بیشتری در این زمینه است.
رجایی افزود: متولی این طرح، سازمان تأمین اجتماعی است و در حال حاضر مشکلات به وجود آمده در رابطه با آمادگی و هماهنگی‌هاست و رفع این مشکل، علاوه بر پای کار بودن سازمان تأمین اجتماعی، نیازمند هماهنگی‌های بیشتر و جلساتی است که باید تشکیل گردد.
تغییرات ایجاد شده زمان بر خواهد بود
مدیر درمان تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: سیستم‌های پذیرش موجود در بیمارستان‌ها، آماده برای پذیرش کد ۱۸ رقمی درج شده بر روی دفترچه بیمه است و این تغییر، کمی زمان بر خواهد بود.
اسماعیل مقدس پور افزود: طبق اعلام صورت گرفته به مراکز درمانی، در صورت نبود دفترچه بیمار، تنها با یادداشت کردن کد ۱۸ رقمی و انتقال آن به سازمان تأمین اجتماعی، وجوه قابل پرداخت خواهد بود که البته عملیاتی شدن آن در واحد پذیرش زمان بر خواهد بود.
مشکلات موجود در روزهای آغازین این طرح
وی با توجه به مشکلات غیر قابل پیش‌بینی شده در تغییرات به وجود آمده گفت: مشکلاتی در روزهای اول این طرح به وجود آمده اما سعی بر این است که با کمترین آسیب این مراحل طی شود.
مقدس پور اضافه کرد: مشکلات جزئی به وجود آمده در طرح حذف دفترچه‌های کاغذی طی چند روز آتی رفع خواهد شد.
مدیر درمان تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی در پایان بیان کرد : شهروندان می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی eservices.tamin.ir با وارد کردن مشخصات خود به هنگام مراجعه به پزشک، مدت زمان کم‌تری برای پذیرش را شاهد باشند.
عدم ارائه خدمات درمانی در بیمارستان
یکی از مراجعه کنندگان به بیمارستان الزهرا تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با مراجعه‌ای که امروز به این بیمارستان دولتی در تبریز داشتیم، پذیرش بیمارستان خواستار تحویل دادن برگه کاغذی دفترچه شد و همین موجب گشت تا به بیمه تأمین اجتماعی شعبه ۲ مراجعه کرده و برای اخذ دفترچه اقدام کنیم.
این شهروند ادامه داد: کارمند بیمه تأمین اجتماعی شعبه ۲ تبریز نیز در مقابل درخواستی که داشتم جمع آوری چاپ دفترچه را اطلاع داده و گفتند بیمارستان مؤظف است که با کارت ملی، خدمات خود را به بیماران ارائه کند.
عدم ارسال بخش نامه از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان
وی به خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه بیمه اعتبار داشت بار دیگر به بیمارستان برگشتم و مسئولین ذی ربط در بیمارستان اعلام کردند که چند روزی است که با این مشکل مواجه هستیم و تا کنون بخش نامه‌ای در رابطه با این موضوع از سوی علوم پزشکی به این بیمارستان ارسال نشده است.
پرداخت آزاد حق درمان طی روزهای گذشته
این شهروند تبریزی افزود: در نهایت حرف آخر این شد که احتمالاً طی چند روز آتی بخش نامه مربوطه از سوی علوم پزشکی استان به بیمارستان ارسال خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه طی روزهای گذشته مراجعه کنندگان به بیمارستان مجبور شده‌اند تا حق درمان را به صورت آزاد پرداخت کنند.
طرح حذف دفترچه‌های کاغذی یک طرح بزرگ است
در این میان مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار مهر گفت: جلساتی در رابطه با طرح حذف دفترچه‌های کاغذی با دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مراکز درمانی انجام گرفته اما با توجه به اینکه طرح حذف دفترچه‌های کاغذی طرح بزرگی است تمام افراد در این زمینه باید با همدیگر همکاری لازم را داشته باشند.
جعفر سمساری ادامه داد: طرح حذف دفترچه‌های کاغذی گام مهمی در رابطه با کاهش میزان مصرف کاغذ و دست به دست شدن دفترچه‌های بیمه با توجه با شیوع ویروس کروناست و بیماران می‌توانند تنها با ارائه کارت ملی خود از تمامی خدمات درمانی بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به تبلیغات لازم و معرفی سایت‌های اینترنتی در رابطه با اجرای این طرح افزود: سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد و بدون قرارداد اطلاع داده است که می‌توانند با ثبت نام در آدرس اینترنتی ep.tamin.ir برای نسخه الکترونیکی اقدام کنند.
اجرای طرح حذف دفترچه‌های کاغذی یک طرح بزرگ و اقدام مهمی است که از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام گرفته است اما وجود پاره‌ای از مشکلات در اولین روزهای اجرای این طرح، بیمه شدگان را سردرگم کرده است.
رفع مشکلات و نواقص پیش آمده در این طرح، نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتری است تا مردم بدون اتلاف وقت و نیاز به دفترچه‌های کاغذی از خدمات ارائه شده در مراکز درمانی بهره‌مند شوند.