ثبات قیمت و نظارت واقعی بر یارانه کاغذ؛ خواسته ناشران از دولت

ثبات قیمت، نظارت واقعی بر تخصیص یارانه دولتی کاغذ، رساندن کاغذ مورد نیاز به ناشران حقیقی و فعال و مدیریت صحیح ازجمله مطالبات ناشران کشور از وزارت ارشاد دولت سیزدهم‌اند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: مساله کاغذ طی سال‌ها و دهه‌های گذشته یکی از مهم‌ترین چالش‌های ناشران کتاب در کشور بوده است. در برهه‌ای یارانه دولتی کاغذ وجود داشت و در برهه‌ای به خواسته ناشران این‌یارانه قطع و به امور دیگر چاپ و نشر اختصاص پیدا کرد. طرح‌های فصلی عیدانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه کتاب، نمونه حمایت‌هایی هستند که بنا شد با حذف یا کمترشدن یارانه کاغذ، به‌طور غیرمستقیم به ناشران و اهالی نشر اختصاص بگیرند.

با پایان کار دولت دوازدهم، مساله کاغذ همچنان حل نشده و فراز و فرودهای گذشته را همچنان دارد. به‌هرحال طی سال‌های گذشته ناشران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مساله کاغذ و یارانه‌اش دست به گریبان بوده‌اند. اما اهمیت مساله بود و نبود یارانه کاغذ، نباید باعث غفلت از دیگر عوامل و عناصر صنعت چاپ کتاب شود. چون وقتی پای صحبت ناشران و گفتگو درباره مشکلاتشان می‌نشینیم، تنها از یارانه کاغذ نمی‌گویند.

روزهای پیش رو و آغازین دولت سیزدهم، فرصت و بهانه خوبی بود تا دوباره پای صحبت برخی از ناشران بنشینیم و مطالباتشان را از وزارت ارشاد دولت بعدی جویا شویم؛ اما محور بحث و تمرکزمان روی بحث کاغذ بود. به این‌ترتیب با ۲۰ تن از مدیران نشر کشور به گفتگو نشستیم و خواسته‌هایشان درباره کاغذ را از دولت بعدی جویا شدیم. برخی از ناشران معتقدند یارانه کاغذ، عاملی برای فساد اقتصادی و رانت‌خواری است. بنابراین باید از اصل و اساس حذف شود. برخی دیگر هم شاید چنین نظری داشته باشند اما بودن یارانه را در وضعیت فعلی، یک‌مُسکّن موقت برای ادامه حیات چرخه نشر می‌دانند. اما عاملی که خیلی از این‌بیست‌ناشر به آن اشاره و بر آن تاکید کردند، نظارت بر تخصیص یارانه است؛ به این‌معنی که یارانه کاغذ به ناشرانی برسد که می‌خواهند کتاب چاپ کنند نه این‌که با کاغذ دریافتی با ارز دولتی، سوداگری کرده و آن را با قیمتی دیگر در بازار بفروشند.

به این‌ترتیب، ثبات قیمت، نظارت جدی بر تخصیص یارانه کاغذ، مدیریت صحیح و سپردن کار به دست کاردان و در کنارشان، افزایش ظرفیت تولید داخلی کاغذ برای خودکفایی و جلوگیری از وابستگی بیشتر به کشورهای خارجی، ازجمله موارد و خواسته‌های مهم ناشران است. در گزارشی که در قالب یک‌جدول مختصر و مفید در ادامه می‌آید، راهکارهای ناشران برای خروج کاغذ از وضعیت نامناسب فعلی و بهبود آن مطرح شده است. این‌جدول به‌واسطه گفتگوهایی پر شده که متعاقباً مشروح آن‌ها در خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.