چه خبر از کاغذ؟

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تولید کاغذ و واردات آن توضیح داد.

به گزارش ایسنا، یاسر احمدوند، رئیس سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران در محل نمایشگاه در مصلی گفت: براساس تأکیدات مجدد رهبری مبنی بر مسئله کاغذ، کارهای زیادی در کشور در این دولت شروع شد که نتایج ملموسی داشت، حال امیدواریم بتوانیم منویات رهبری را محقق کنیم.

او در ادامه افزود: در سالی که این دولت مستقر شد، تقریبا کاغذ تحریر در کشور تولید نمی‌شد و آن میزان اندک هم در قالب سفارش‌ها صورت می‌گرفت. در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ هزار تن کاغذ در کشور تولید شد که به طور کامل آموزش و پرورش را تأمین کرد و اضافه آن به نشر کشور اختصاص یافت، بنابراین فکر می‌کنم حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن کاغذ از مازندران تأمین شد.

احمدوند همچنین اظهار کرد: کارخانه کاغذ پارس هم که در جنوب قرار دارد و از نی‌شکر و باگاس استفاده می‌کند، متعهد شد که ۲۵ هزار تن کاغذ تحریر تا پایان سال در اختیار ما قرار می‌دهد. کارخانه زاگرس شیراز هم در حال تکمیل است و با دستوراتی که برای تسهیلات صادر شده، امیدواریم تا دهه فجر به بهره‌برداری برسد که به احتمال زیاد کاغذ این کارخانه سال آینده تأمین خواهد شد. انتظار داریم ۴۰ هزار تن از این کارخانه تأمین شود. در نهایت اگر موفق شویم این سه کارخانه براساس برنامه جلو بروند، نیاز بخش فرهنگی کشور تأمین خواهد شد.

او با ابراز امیدواری به این‌که کیفیت تولید این کارخانه‌ها هم به مرور بالا برود، گفت: در حال حاضر کیفیت کاغذ مازندران نسبت به تولیدات قبل قابل قبول است، اما امیدواریم کارخانه کاغذ پارس هم که پایه تولیداتش متفاوت و مکانیکی است، کیفیت کاغذش بیشتر شود. کارخانه زاگرس هم که براساس جوهرزدایی عمل می‌کند، کاغذ سفید تولید کرده است، اما امیدواریم همزمان با افزایش تولید داخل، کیفیت هم افزایش پیدا کند.

او در پایان گفت: تصمیماتی هم گرفته شده که با حضور دکتر مخبر فعلا واردات کاغذ با شرایط مناسب صورت بگیرد، البته گروه کالایی کاغذ از دو به یک تغییر پیدا کرده و با اولویت ارز نیمایی نیز به ناشران اختصاص خواهد یافت.