ارز 4200 تومانی آفت صنعت کاغذ

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در صنعت کاغذ همانند دیگر صنایع رانت ایجاد کرده و باعث بروز مشکلاتی شده است.

ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در خصوص وضعیت صنعت کاغذ کشور اظهار کرد: کاغذ یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی کشور است به طوری که سالانه بازار فروش پر رونقی دارد و تولید آن در کشور نیز تاثیر به سزایی در شاخص‌های اقتصادی دارد.

وی افزود: در زمینه کاغذ تحریر در کشور مشکل تامین داریم به طوری که نیاز سالانه کشور ۳۸۰ هزار تن است، اما تولیدکنندگان داخلی در بهترین حالت ممکن ۱۵۰ هزار تن از این محصول را تولید می‌کنند و مابقی نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران بیان کرد: این شرایط در زمینه کاغذ‌های صنعتی کاملا متفاوت است به طوری که نه تنها نیازی به واردات نداریم بلکه صادر کننده نیز هستیم.

روغنی ادامه داد: به طوری که نیاز سالانه کشور به کاغذ صنعتی ۸۵۰ هزار تن است، اما بیش از ۱.۶ میلیون تن در این زمان در کشور توسط تولید کنندگان داخلی تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یکی از دلایلی است که باعث ایجاد مشکل در بازار کاغذ شده است به طوری که بسیاری از فعالان در زمینه مطبوعات و نشریات در این زمینه مشکل دارند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: ارز دولتی در صنعت کاغذ مانند تمامی صنایع دیگر رانت ایجاد کرده است و پیشنهاد صنعت گران در این خصوص این است که یارانه دولتی باید آشکار باشد.

روغنی ابراز کرد: منظور از یارانه آشکار این است که به طور مثال دولت باید در صنعت کاغذ به تولید کنندگان و مصرف کنندگان در این صنعت یارانه‌های نقدی و قابل توجه پرداخت کند.