تولید «کاغذِ سنگ» در فاروج در گرو صدور پروانه بهره برداری

ایسنا/خراسان شمالی مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج گفت: با انجام تولید آزمایشی واحد کاغذ سازی فاروج، تولید انبوه «کاغذِ سنگ» در گرو تسریع در صدور پروانه بهره برداری است.

احسان افتخاری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: محصولات این واحد تولیدی، گرانول ترکیبی بر پایه کربنات کلسیم و انواع محصولات کاغذی از کربنات کلسیم و ظرفیت آن ۸۸ هزار تن محصول در سال است.

مدیر صنعت، معدن و تجارت فاروج بیان کرد: با دریافت پروانه بهره برداری در این واحد، ۴۵ هزار تن کاغذ و گرانول تولید می شود.

احسان افتخاری با اشاره به اینکه این واحد ۱۶ بهمن سال ۹۸ در حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در روستای برگرد کلنگ زنی شد، گفت: کلنگ کارخانه تولید کاغذ از کربنات سدیم با ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار تن کاغذ و ۱۰ هزار تن ظرف از کربنات کلسیم در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار و با ۶۰ هزار متر مربع زیربنا و ایجاد ۱۱۵ فرصت شغلی به زمین زده شد.

وی گفت: برای اجرای این طرح ۲۵۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

به گزارش ایسنا، در سال ۹۵ با بومی سازی این صنعت در یزد، ایران به جمع چهار کشور صاحب این صنعت نظیر کانادا، چین و تایوان پیوست.

در شهرستان فاروج یک شهرک و یک ناحیه صنعتی فعال است و تعدادی از طرح های صنعتی هم در زمین های مالکان آن ساخته شده و به بهره برداری رسیده که کارخانه کاغذ یکی از این واحدهاست که در زمینی در روستای برگرد از توابع بخش مرکزی ساخته شده است.

کاغذ سنگ (که با اسامی دیگری مثل کاغذ سنگی، کاغذ آهک یا کاغذ معدنی نیز نامیده می شود) نسل جدیدی از کاغذ است که در سال های اخیر توسط محققان اختراع شده، ماده اولیه این کاغذ پودر کربنات کلسیم بوده که جایگزین استفاده از چوب درختان برای تولید کاغذ است. از خواص آن ضد آب بودن، مقاومت در برابر پارگی، جلوه جادویی رنگ ها بر روی آن و در نهایت برگشت پذیری کوتاه مدت آن به خاک طی دوره بازیافت است.

بسیاری، تولید کاغذ سنگ را پدیده‌ای شگفت‌انگیز در صنعت چاپ و تولید آن را نیز سرآغاز عصری جدید در تولید کاغذهای سازگار با محیط ‌زیست می‌دانند؛ چراکه ماده اولیه آن تنها سنگ است، از این‌رو به نظر می‌رسد دیگر نباید نگران قطع درختان و آثار مخرب آن روی محیط‌ زیست باشیم. همچنین در فرآیند تولید «کاغذ سنگ» نه‌ تنها از آب استفاده نمی‌شود، بلکه به خاطر سفیدبودن مواد اولیه، نیازی به استفاده از سفیدکننده‌ها هم در تولید آن نیست که نتیجه این کار، این خواهد بود که دیگر آلاینده‌ها به محیط ‌زیست ما اضافه نخواهند شد.