تجارت خارجی در گمرک سرخس به مرز ۱.۵ میلیون تن رسید

مشهد-ایرنا- سرپرست اداره کل گمرک سرخس گفت: تجارت خارجی شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالا از گذرگاه های ریلی و جاده ای مرز سرخس با ترکمنستان طی هفت ماه گذشته به مرز ۱.۵ میلیون تن رسید.

علی اکبر کیانی علی آباد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بازه زمانی یاد شده ۴۴۸ هزار تن کالا از مرزهای زمینی و ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی و روسیه صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۱۳ درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: طی هفت ماه گذشته ۹۷۵ هزار تن کالا در قالب ترانزیت ورودی و خروجی از طریق این مرز و در مسیر ایران و کشورهای آسیای مرکزی و روسیه جا به جا شده است که حکایت از رشد ۶۲ درصدی دارد.

سرپرست اداره کل گمرک سرخس گفت: دربازه زمانی یاد شده ۴۹ هزار تن انواع کالا از مرز سرخس وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد کاهش داشته است.

کیانی علی آباد کاهش محدودیت در ترددهای تجاری و مرزی با ترکمنستان، تسهیل خدمات تجاری و گمرکی در این مرز و آغاز ترانزیت انبوه کالا با کشورهای مستقل مشترک المنافع (سی.آی.اس) به ویژه با روسیه را علت اصلی رشد صادرات و ترانزیت کالا عنوان کرد.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در منتهی الیه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی، ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد و هم مرز با ترکمنستان واقع شده است و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می شود.