گره اصلی در حوزه کاغذ سودجویی دلالان کاغذ است

میثم نیلی با تاکید بر لزوم رعایت کپی رایت داخلی، بیان کرد: برای کپی‌رایت داخلی برای آثار تولید شده در کشور‌های غیر سلطه‌گر، کارگروه‌هایی تشکیل شده و روند کپی‌رایت در داخل اصلاح شده‌است. مجمع‌ناشران انقلاب اسلامی قطعا مخالف پیوستن به کنوانسیون برن است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، میثم نیلی رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره فعالیت‌های این مجمع در سال‌های گذشته اظهار داشت: مجمع ناشران در طول بیش از ۱۲ سال فعالیت به نهال پرتوانی تبدیل شده است که قابلیت ثمردهی پیدا کرده‌است. زمانی که منطق و حرف عالمانه تبادل می‌شود، مدیریت کشور آن را قبول و براساس آن عمل می‌کند. هیات امنای مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته ماموریت‌هایی را تعریف کرد، سال گذشته چهار نفر از هیات مدیره تغییر کرد، حتی رئیس هیات مدیره با تغییراتی مواجه شد.

نیلی با اشاره به تغییرات در مدیران مجمع ناشران انقلاب اسلامی، گفت: امید است شاهد نتایج تغییرات در عملکرد باشیم. همچنین به پیشنهاد هیات مدیره در نتیجه تجمیع دو بخش از مجمع ناشران، دفتر ارتباطات و تشکل‌ها راه‌اندازی شد. همچنین اقداماتی برای اتصال مجمع ناشران با دیگر ناشران، تشکل‌های نشر، اهالی قلم و فعالان حوزه توزیع و ترویج انجام می‌شود.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ادامه داد: موسسه شیرازه را که یک مرکز رسانه‌ای در مجمع ناشران بود، در سال ۱۴۰۱ به صورت موسسه مستقل با هیات مدیره و مدیرعامل جداگانه تقویت کردیم. برای سامانه کارشناسی، در این سال هیات علمی تشکیل شد، چرا که در سال گذشته نزدیک به ۴۰ هزار عنوان کتاب را بررسی کرده و برخی را مورد نقد قرار داده بودند. خیلی از خروجی‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این سامانه انجام می‌شود.

* توانستیم برخی از مشکلات را اصلاح کنیم

به گفته نیلی تحول بعدی در مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ احیای فعالیت در دفتر بین‌الملل است. در سال ۱۴۰۱ دفتر بین‌الملل احداث شد، در نتیجه ارتباط‌ها با فعالان داخلی و خارجی پیش می‌رود و این بخش موفقیت‌های خوبی رسیده‌است. همچنین در سال‌های گذشته فعالیتی در دفتر آموزش و توانمندسازی انجام می‌شد که آن اقدامات مجددا راه‌اندازی شد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با تقسیم فعالیت‌های این مجمع به دوقسمت اصلی توضیح داد: فعالیت‌های مجمع در دو بخش اول شرکت و موسسه شیرازه، شرکت ترنج که به توزیع و عرضه کتاب می‌پردازد و دوم دفتر و شرکت نرم‌افزاری خاک (خورشید آینده کتاب) تقسیم می‌شود.

او افزود: با تحول مدیریتی که در مجموعه ترنج اتفاق افتاد و در نتیجه اقدامات مدیریت این مجموعه برخی از مشکلات اصلاح شد و این مجموعه به خوبی در بازار کتاب پیش می‌رود و تلاش دارد مشکل ویترین را کاهش دهد. همچنین موسسه شیرازه در حوزه فعالیت‌های ترویجی، حدود ۴۰ پویش ترویج کتاب‌خوانی را برگزار کرده‌است و در نتیجه آن یک میلیون و ۷۵۰ کتاب را به مردم فروخته‌است. این روند با همکاری ۲۴ ناشر رقم خورد.

نیلی با اعلام اینکه در سال‌های گذشته چهار پویش را راه‌اندازی کرده و پیش برده‌است، ادامه داد: این پویش ه در ۴ بخش بوده است؛ یکی با تمرکز بر دختران مسلمان، دومی کتاب پویا که برای نسل کودکان و خردسالان کشور طراحی شد. نشان سوم کتاب قهرمان برای شناخت عمیق‌تر قهرمانان ملی و چهارم کتاب شارژ برای توجه به قشر نوجوان بود.

* به زودی جایزه ادبی فلسطین در لبنان برگزار خواهدشد

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تشکیل شورای عالی کتاب در صدا و سیما را به عنوان یکی از دستاورد‌های شیرازه اعلام کرد و افزود: این فعالیت برای یک سال متوقف شده‌است. اما در طول برگزاری آن بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در رسانه ملی به شکل ویژه معرفی شد، همچنین ورود کتاب به تبلیغات با تعرفه فرهنگی انجام شد.

او با تاکید بر سهم نویسندگان و ناشران در اقدامات فرهنگی بیان کرد: بخش مهم این اقدامات مربوط به نویسندگان و ناشران است و مجمع ناشران انقلاب اسلامی تنها واسط معرفی آن‌ها است. اقدام دیگر در مجمع نشست‌ها و دورهمی‌های صنفی است. بیش از ۶۰ نشست فکری برگزارشد، از جمله نشست‌های هماهنگی برای تولید، نشست‌های کاغذ و… همچنین نشست‌های بین‌المللی برگزار کردیم، دراین راستا نشستی با مسئولان اتحادیه کتاب عرب و نشستی با اتحادیه کتاب سوریه داشتیم.

به گفته نیلی یکی از اضلاع تاسیس کننده جایزه جهانی فلسطین مجمع ناشران است، همچنین انجمن قلم، شهرستان ادب و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این حوزه فعالیت می‌کنند. در سطح بین‌المللی اندونزی، لبنان، سوریه، یمن، تونس در این اقدام مشارکت می‌کنند و به زودی جایزه ادبی فلسطین در لبنان برگزار خواهدشد.

او با تاکید بر لزوم همکاری بخش‌های مختلف فرهنگی توضیح داد: در نتیجه همکاری بخش‌های مختلف به اتصال بین مراکز اسنادی، ناشران و نویسندگان توسط مجمع ناشران اسلامی توسعه بخشیده شد. این اقدام، موجب تعمیق آثار نویسندگان خواهدشد و اسنادی را معرفی می‌کند تا نویسندگان بتوانند آثار عمیق‌تری را ارائه کنند.

* گره اصلی در حوزه کاغذ سودجویی دلالان کاغذ است

نیلی درباره اقداماتی که در مجله گاه‌نقد انجام می‌شود، بیان کرد: مجله گاه‌نقد یکی از دستاورد‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی است، که کتاب‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. از ناشرانی که مورد نقد قرار می‌گیرند دعوت می‌کنیم در جلسات نقد حضور پیدا کنند.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم خودکفایی ایران در حوزه کاغذ، بیان کرد: مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای کمک به ساماندهی حوزه تولید و خودکفایی اقدام می‌کند و امیدوارم نتیجه خوبی هم بگیریم. کمک این مجمع فقط در حد مشاوره‌ای است و به تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند. قدرت مطالبه‌گری در اصناف وجود دارد، زیرا زمانی که مطالبه‌گری وجود دارد، دولت‌ها انگیزه‌مندانه‌تر پیش می‌روند. در نتیجه همه این فعالیت‌ها، تولید کاغذ که در سال‌های گذشته به کمتر از ۱۰ هزار تن رسیده بود در طول هفت ماه گذشته به حدود ۴۵ هزار تن رسیده‌است.

او افزود: گره اصلی در حوزه کاغذ سودجویی دلالان کاغذ است، سود کلان باعث این اتفاق‌ها شد، بی توجهی به حریفان و نفهمیدن استراتژیک بودن این کالا باعث بحران کاغذ شد. هر سه مورد در این دولت در حال حل شدن است.

نیلی با تاکید بر لزوم رعایت کپی رایت داخلی، بیان کرد: برای کپی‌رایت داخلی برای آثار تولید شده در کشور‌های غیر سلطه‌گر، کارگروه‌هایی تشکیل شده و روند کپی‌رایت در داخل اصلاح شده‌است. مجمع‌ناشران انقلاب اسلامی قطعا مخالف پیوستن به کنوانسیون برن است.