سخنگوی دولت: رئیس‌ جمهوری برای تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات کاغذ دستور ویژه داد

تهران- ایرنا- سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از دستور ویژه رئیس جمهوری برای تخصیص ارز یارانه ای برای واردات کاغذ و چاپ خبر داد و گفت: دولت پا به پای این مسیر و به منظور خودکفایی کشور در زمینه تولید کاغذ اقداماتی را آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی عصر شنبه – ۲۴ اردیبهشت- با حضور در مصلای امام خمینی (ره) از غرفه های ناشران حاضر در سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید و از نزدیک با مسئولان غرفه ها و مدیران انتشارات درباره مسائل حوزه کتاب و صنعت نشر گفت وگو کرد.

سخنگوی دولت در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نمایشگاه کتاب تهران اظهارکرد: بسیار خرسندیم که بعد از دو سال توقف نمایشگاه های حضوری به دلیل شیوع کرونا، دوباره جشن فرهنگی کتاب و علاقه مندان به کتابخوانی برپا شد و مردم توانستند به این نمایشگاه بیایند. امیدوارم در فرصت باقیمانده در ۷ روز آینده، هموطنان بتوانند به این نمایشگاه بیایند.

نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب تحقق عدالت و توسعه فرهنگ کتابخوانی کمک می کند

بهادری جهرمی همچنین گفت: از تدبیر ارزشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می کنم که نمایشگاه مجازی را هم تعطیل نکردند و همزمان با نمایشگاه حضوری در حال اجراست این دو وجه نمایشگاه (حضوری و مجازی) به تحقق عدالت در توزیع منابع یارانه ای ما در دسترسی به کتاب و توسعه فرهنگی کتابخوانی کمک می کند.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با اشاره به بازدید دو ساعته از نمایشگاه کتاب گفت: تقریبا همه ناشران شناخته کشور در این دوره از نمایشگاه کتاب حضور دارند، طبق گزارش ها میزان بازدیدهای عمومی خوب بوده است. اینکه راهروها عریض تر شده بود تدبیر خوبی بود که برگزارکنندگان در نظر گرفتند تا از ازدحام جمعیت جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی باید از ابتدا تا انتهای زنجیره کتاب از تولیدکننده و ناشر تا کتابخوان باید مد نظر قرار گیرد. دولت تلاش می کند این زنجیره را مرتب کنترل کند تا هم اشکالات را شناسایی و رفع کند و هم از ناشر و کتابخوان حمایت کند. در ابتدای زنجیره باید کاغذ با قیمت مناسب به دست ناشر رسانده شود، البته باید در کنار آن از مولف هم حمایت معنوی انجام شود.

دستور ویژه رئیس جمهور برای تخصیص ارز یارانه ای برای حوزه کاغذ و چاپ

بهادری جهرمی با بیان اینکه در حوزه کاغذ جلسات متعددی در دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شده است، ابراز کرد: هماهنگی های خوبی در این زمینه صورت گرفته و شخص رئیس جمهوری هم دستوری ویژه برای حمایت برای تخصیص ارز یارانه ای برای حوزه کاغذ و چاپ داده اند. با پیگیری های انجام شده از بانک مرکزی، فرایند آن در حال نهایی شدن است تا با تسهیل واردات کاغذ، این محصول با قیمت مناسب تر به دست آنها برسد.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از کاغذ مصرفی کشور وارداتی است، گفت: در کنار ارز یارانه ای برای پیگیری ها برای تولید داخلی کاغذ صورت گرفته است. پا به پای این مسیر به منظور خودکفا کردن کشور در زمینه تولید کاغذ اقداماتی را آغاز کرده ایم.

تدابیر دولت برای رفع مشکلات کارخانجات تولید کاغذ

سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: برای تقویت صنعت تولید داخلی کاغذ باید همت و عزم جدی ایجاد شود. جلساتی در این زمینه با ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شده و کارخانجات بزرگ تولید کاغذ دعوت شده اند و مشکلات آنها یکی یکی بررسی شده است. مسیرها و تدابیری برای رفع مشکلات آنها در پیش گرفته شده است که امیدواریم با توجه بیشتر به این حوزه سبد تولید کاغذ داخلی در حوزه نشر را گسترده تر کنیم.

بهادری جهرمی همچنین درباره حمایت از اجرای قانون حق مالکیت معنوی آثار حوزه نشر گفت: دولت مدافع و مجری قانون حمایت از حقوق مالکیت معنوی است، اگر اصلاحی هم در این قوانین اتفاق بیفتد حمایت و اجرا می کند.