روزنامه ها کاغذی برای چاپ ندارند/ کمبود و گرانی دو مانع اصلی

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ با بیان اینکه کاغذ روزنامه داخل کشور تولید نمی شود، گفت: افزایش قیمت و کمبود کاغذ روزنامه موجب شده، چاپ روزنامه به صرفه نباشد.

به گزارش خبرنگار مهر، چند وقتی است که مدیران مسئول روزنامه‌ها و مطبوعات چاپی نسبت به کمبود و گرانی کاغذ گلایه دارند؛ به گونه‌ای که برخی از آنها اعلام کرده‌اند که با وضعیت موجود توان ادامه کار و چاپ ندارند.

این در حالیست که در هفته‌های اخیر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی وی فرشاد مهدی‌پور طی چند جلسه و در چند تریبون از حل مشکل کاغذ با رفع موانع واردات و تاکید بر تولید داخلی آن سخن گفته و وعده‌هایی مبنی‌بر مرتفع شدن این مورد داده بود.

روزنامه‌ها کاغذی برای چاپ ندارند

در این رابطه، ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کاغذ روزنامه داخل کشور تولید نمی‌شود؛ از سویی دیگر نیز حجم مصرف کاغذ روزنامه نسبت به ۳ تا ۴ سال پیش به شدت کاهش یافته و از آن طرف نرخ ارز صعودی شده است، از این رو واردات کاغذ روزنامه چندان مقرون به صرفه نیست.

روغنی افزود: یک شرکت داخلی قبلاً کاغذ روزنامه تولید می‌کرد به دلیل عدم استقبال فعالان مطبوعات دیگر تولید نکرد؛ با شرایط امروز امکان حمایت از تولید داخل وجود دارد و می‌توان با تولید داخل، تا حدودی مشکلات روزنامه‌ها را حل کرد.

وی یادآور شد: با توجه به نوسانات نرخ ارز و پروسه طولانی واردات کاغذ، واردات این محصول فاقد ارزش است.

روغنی گفت: در حال حاضر عرضه خاصی در حوزه واردات کاغذ روزنامه انجام نمی‌شود و آن مقدار عرضه‌ای هم که داریم بسیار گران است؛ در واقع کاغذ گران قیمتی به دست مطبوعات چاپی می‌رسد از این رو مسئولان روزنامه‌ها و مطبوعات اعلام کرده‌اند که چاپ به صرفه نیست.