تحویل حدود ۳ هزار تن کاغذ از مازندران برای چاپ کتاب درسی به آموزش و پرورش

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: از ۳۱ تیرماه امسال تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ تن کاغذ برای چاپ کتاب درسی به وزارت آموزش و پرورش تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، امید نیک‌نژاد بعد از ظهرامروز در آئین تجلیل از خبرنگاران که در هتل سالاردره برگزار شد ضمن قدردانی از تلاش‌های این قشر فرهیخته و زحمتکش انعکاس اخبار مبتنی بر واقعیت، امیدآفرینی، ایجاد نشاط همراه با آرامش را از وظایف رسانه‌ها عنوان کرد.

وی رسانه‌ها را رکن اصلی در پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور دانست و گفت: اگر پوشش و انعکاس اخبار رسانه‌ها نباشد خدمات و دستاوردهای این واحد تولیدی(شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران) نمود عینی و خارجی پیدا نمی‌کند.

نیک‌نژاد افزود: در شرایطی که وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم به واسطه تحریم‌ها و بلایای طبیعی دچار مشکل شده است؛ رسانه‌ها در کنار واقعیت نگاری همراه با امیدآفرینی جامعه را به سمت نشاط سوق می‌دهند.

*هویت بخشی به صنایع چوب و کاغذ

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران هویت بخشیدن به این مجموعه تولیدی را از اولویت‌های دوران مدیریتی خود دانست و گفت: تلاش کردیم تا صنایع چوب و کاغذ مازندران به مزیت اصلی خود برگردد؛ باتوجه به اینکه ۲ میلیون تن کاغذ مورد نیاز کشور است ۷۰۰ هزار تن کاغذ در کشور تولید می‌شود ۸۰ هزار تن از کاغذ کشور را صنایع چوب و کاغذ مازندران تامین می‌کند.

این مسؤول با تاکید براینکه اگر به صنایع چوب و کاغذ مازندران اهمیت داده شود کشور از سود آن بهره‌مند می‌شود، تصریح کرد: هزینه راه اندازی بخش تولید کاغذ و تحریر نیازمند اعتبار ۶۰۰ میلیون دلاری است.

به گفته نیک‌نژاد تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور کار آسانی نیست؛ اما با توجه به سختی کار در این واحد تولیدی، وقتی کاغذ تولید شده به تهیه کتاب درسی می‌رسد لذت‌بخش است.

وی گفت: کتاب درسی ۱۴ میلیون دانش‌آموز کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از کاغذ تولیدی صنایع چوب و کاغذ مازندران به چاپ می‌رسد. صنایع چوب و کاغذ مازندران امسال ۷۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر کشور را برای تولید کتاب درسی تامین می‌کند.

بنا به اظهارات مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران از ۳۱ تیرماه امسال تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ تن کاغذ برای چاپ کتاب درسی به وزارت آموزش و پرورش تحویل داده شد.

*مشکل برق و خسارت ۱۸۰ میلیارد تومانی

این مسؤول مشکل برق را چالش اصلی در صنعت کاغذسازی دانست و گفت: برای کاهش مصرف برق در تابستان امسال یک خط تولید در صنایع چوب و کاغذ مازندران ۵۰ روز تعطیل شده است.

نیک‌نژاد ضرر ناشی از قطع برق یک خط تولید در صنایع چوب و کاغذ مازندران را بالغ بر۱۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد که جبران این میزان خسارت مشکل خواهد بود.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی برای رونق تولید از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند، گفت که، صنایع چوب و کاغذ مازندران تنها واحد تولیدی است که دستش را جایی دراز نکرد؛ اما در حال پرداخت بدهی‌های گذشته هستیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران رسانه‌ها را در انتشار خبرهای امیدآفرین در کشور سهیم دانست و گفت: صادرات ۲۵ هزار تن کاغذ به کشور عراق در حالی اتفاق افتاد که طرح بهره‌برداری چوب از جنگل را نداریم.

به گفته نیک‌نژاد امسال ۳۰ هزار تن کاغذ تحریر برای مصرف کتاب درسی تولید و تحویل داده شد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۳ تولید کاغذ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن و در سال ۱۳۹۷ تولید به ۳۰ هزار تن رسیده بود.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران در حمایت از رسانه‌های مکتوب استان قول مساعد جهت تامین ۱۰ تن کاغذ روزنامه و نشریات را با تخفیف ۵۰ درصدی و به مدت دو ماه به صورت رایگان را داد.

*پرداخت بدهی ۶۳ میلیاردی با دادن ۲۰ هزار متر مکعب چوب

این مسؤول به بدهکاری ۶۳ میلیارد تومانی سازمان جنگل‌ها به صنایع چوب و کاغذ مازندران اشاره کرد و یادآور شد: در آخرین پیگیری‌ها مقرر شد ۲۰ هزار متر مکعب چوب به ما تحویل دهند.

نیک‌نژاد تامین مواد اولیه(چوب) را منوط به در اختیار گذاشتن زمین توسط منابع طبیعی و امور اراضی و روی آوردن به زارعت چوب از سوی این واحد تولیدی دانست و گفت: آمادگی داریم با کاشت نهال و برداشت ۳ تا ۵ ساله مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشتغال‌آفرینی برای هزار و ۳۰۰ نفر تنها تولید کننده کاغذ صنعتی در خاورمیانه و کاغذ چاپ و تحریر در کشور است، اظهار کرد: برخی رقبای ما شرکت‌های خصوصی هستند که با ۱۵۰ نیروی کار با واردات بازار چوب را نابود می‌کنند.