رشد ۲ برابری صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از ۲ برابر شدن صادرات ایران به روسیه در ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، شاپور علایی‌مقدم، رییس سازمان حفظ نباتات کشور، میزان صادارت ایران به روسیه با منشا گیاهی در سنوات گذشته را حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن دانست و اظهار داشت: گسترش مناسبات سیاسی ایران و روسیه زمینه‌ها را برای یکسان‌سازی پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای و رعایت استانداردهای آفت‌کش در دو کشور را فراهم کرده است.

وی از انعقاد ۳ تفاهم‌نامه‌های همکاری بین ایران با سرویس فدرال حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان حفظ نباتات روسیه خبر داد و تصریح کرد: ارتباطات‌های سازمان حفظ نباتات به‌صورت آنلاین با تمام گمرکات و قرنطینه‌های گیاهی روسیه برقرار است.

علایی‌مقدم ادامه داد: این اقدامات باعث شد علاوه بر افزایش کیفیت محصولات گیاهی در ایران تولیدکنندگان و کشاورزان منطبق با استانداردهای روسیه و اوراسیا تولید کنند. در سال گذشته واردات ایران از روسیه با منشا گیاهی در حدود ۶.۵ میلیون تن بود این در حالیست که ما حدود ۵۰۰ هزار تن محصول به این کشور صادر کردیم.

این مقام مسئول از ۲ برابر شدن صادرات ایران به روسیه در ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: کشاورزان ایرانی استانداردها را در بحث تغذیه و مبارزه با آفت رعایت می‌کنند؛ همچنین معاونت‌های تخصصی پای کار آمدند تا اطلاعات بسترهای تولید را در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهند همچنین ملزم به استخدام مدیر کنترل کیفی از طرف نظام مهندسی کشاورزی شده‌اند.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه تقویت دیپلماسی غذایی جزو سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم است، افزود: سازمان حفظ نباتات به عنوان مرکز اصلی رصد و پایش محصولات کشاورزی با منشا گیاهی موظف شده است سلامت را در بستر سامانه سماک و سامانه توزیع محصولات سالم ببرد که جهش خوبی برای صادرات و ارزآوری برای ما به همراه داشته است.

معاون وزیر کشاورزی در پاسخ به این پرسش که مدت‌ها واردات یونجه از روسیه منع شده بود آیا زمینه‌ها برای واردات یونجه از این کشور فراهم شده است؟ گفت: واردات یونجه تابع رعایت یکسری پروتکل‌های قرنطینه‌ای است. یونجه بعد از ورود هر کشور اگر سلامت آن تایید نشود امکان ورود انواع آفت و بیماری‌ها را با خود به همراه می‌آورد.

وی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی سازمان حفظ نباتات به‌عنوان مرزبان ایجاد مانع برای ورود انواع آفت و بیماری‌های قرنطینه‌ای است. اما واردکنندگان اصرار داشتند که یونجه از روسیه بدون تیمار شدن وارد کشور شود این در حالیست که تیمار با کوره‌های خشک و مواد آفت زدایی مهم است و اگر روس‌ها تیمار کوره خشک بر اساس استانداردهای ما انجام بدهد هیچگونه ممنوعیتی برای واردات یونجه از روسیه وجود ندارد.