کاغذ مساله اول وزارت فرهنگ است

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های دولت در بخش‌های مختلف فرهنگی گفت: کاغذ مساله اول ماست؛ چون در حوزه نشر با کمبود کاغذ مواجهیم. کارگروهی در دولت دیروز در این زمینه تشکیل شد تا در دورنمایی نزدیک به نقطه مطلوب برسیم.

به گزارش ایرنا محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه در آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تالار وحدت و در اولین روز هفته کتاب (۲۴ آبان تا اول آذر) ضمن تبریک این هفته به فعالان و مورجان کتابخوانی افزود: اضلاع مختلف موثر در این حوزه سیاستگذاری، مدیریت، نظارت باید توامان با هم در یک فرایند منطقی و هم افزا کار کنند تا خروجی قابل قبول باشد.

وی گفت: باید فضای کار فرهنگی را در کشور به وجود آوریم و گفتمان غالب در کشور باید به گفتمان فرهنگی تبدیل شود. حوزه های مختلف حاکمیت در حوزه اجرا باید این نگاه را غالب بدانند.

درست است که مساله امروز کشور معیشت است اما حل مسائل اقتصادی و معیشتی جز از طریق فرهنگی ممکن نیست، کار فرهنگی نه به عنوان کار تزیینی و حاشیه ای بلکه اصل کار است. چون انقلاب و نظام ما فرهنگ‌پایه است و باید در چنین نظامی فرهنگ در اولویت باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برنامه های دولت در بخش های مختلف را می توان چنین برشمرد که کاغذ مساله اول ماست؛ چون در مساله نشر با کمبود کاغذ مواجهیم. روز گذشته کارگروهی در دولت در این زمینه تشکیل شد تا در دورنمایی نزدیک و بازه یکی دوساله بتوانیم به نقطه مطلوب و حداقل با ظرفیت های موجود و هماهنگی وزارت صنعت، معدون و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاغذ کتاب به خودکفایی برسیم.

وی گفت: ملی شدن صنعت نشر از شعارهای من در ابتدای وزارت و قبل از آن بوده است؛ چون اگر قیمت کاغذ وابسته به نرخ ارز باشد همچنان شاهد کتاب گران خواهیم بود که در سبد مردم قرار نمی گیرد. خودکفایی و تسهیل شرایط خرید کتاب هدف ملی شدن صنعت نشر است.

وزیر فرهنگ با اشاره به کیفی سازی در بازار کتاب افزود: در مقایسه با سایر حوزه های هنری، حوزه کتاب وضعیت بهتری دارد اما تسهیل، حمایت و نظارت و ترویج فضای کتابخوانی همچنان مورد نظر همه ما باید باشد.

به گزارش ایرنا، ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتاب‌خوانی در تقویم رسمی کشور است و از این روز تا ۳۰ آبان در سراسر کشور هفته کتاب برگزار می شود. در این هفته استان‌های کشور میزبان نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی هستند که هدف از آنها رفع مشکلات چاپ و نشر و ترویج کتابخوانی است.