میثم نیلی: شاید نمایشگاه کتابی پررونق‌تر از سال‌های گذشته داشته‌باشیم/ تولید کاغذ در داخل کشور یک استراتژی است

تهران-‌ ایرنا- به گفته رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مردم دوست دارند فاصله‌ای را که میان خودشان با ناشران و کتاب‌هایِ خوب افتاده‌است، با حضور در نمایشگاه کتاب جبران کنند.

میثم نیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره شوق حضور مردم در نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب به شکل حضوری، جبران دو سال از دست رفته‌است. مردم دوست دارند فاصله‌ای را که میان خودشان با ناشران و کتاب‌هایِ خوب افتاده‌است، جبران کنند. البته حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در مدت دو سال و نیم تعطیل نبود و اکثر ناشران با تمام سختی‌هایی که متحمل شدند، به فعالیت خود ادامه دادند و برنامه‌های خود را با قدرت بیشتر و نوآوری بهتر ادامه دادند.

به گفته وی نمایشگاه کتاب عرصه دید و بازدید، فرصت دیدار از نزدیک مردم و مجموعه نشر و آثار ناشران است.

او ادامه داد: فکر می‌کنم در طول سال‌هایی که در نمایشگاه کتاب بودم، هیچ سالی این رویداد فرهنگی با این رونق، نظم و انتظام برگزار نشده‌بود. این نظم و انتظام پیام‌آور این است که شاید نمایشگاهی پررونق‌تر از سال‌های گذشته داشته‌باشیم. البته مسئولان برگزاری نمایشگاه و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردند تا به کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند در نمایشگاه حضوری شرکت کنند، فرصت استفاده از امکانات نمایشگاهی را بدهند و کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه و خرید کنند.

استفاده از امکانات فضای مجازی برای خرید کتاب

رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره تسهیلاتی که در این دوره از نمایشگاه کتاب برای مخاطبان درنظر گرفته شده‌است، بیان کرد: اگر اشتباه نکنم، یارانه‌ها برای کمک به دانشجویان، طلبه‌ها، اقشار فرهنگی، اساتید و … عرضه شده‌است. از این امکانات در فضای مجازی می‌توان برای تشویق خرید در محیط مجازی استفاده کرد، انجام شود.

نیلی با بیان اینکه هنوز برای صحبت درباره وجه ممیزه نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته زود است، ادامه داد: فکر می‌کنم حضور مردم در نمایشگاه امسال تفاوت‌هایی با دوره‌های قبلی خواهدداشت. این یک برآورد و یک پیش‌بینی است و امیدواریم نتیجه این رونق موجب رونق صنعت و صنف نشر و رونق کتابخوانی و آگاهی در کشور اسلامی شود.

نیلی درباره برنامه‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب اعلام کرد: مجمع ناشران در این دوره نمایشگاه فعال است و حدود ۶۰ برنامه در غرفه مجمع ناشران داریم که همه برنامه‌هایی با پشت صحنه فرهنگی است.

صنعت کاغذ، صنعت راهبردی است

نیلی در ارائه راهکار برای در دسترس بودن کاغذ برای ناشران توضیح داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بسیاری از مصاحبه‌ها مواضعی مطرح کردند که مهم‌ترین آن‌ها بهبود وضعیت کاغذ داخلی است. تولید کاغذ در داخل کشور یک استراتژی است و صنعت کاغذ، صنعت راهبردی است. البته این صنعت نسبتا گران و صنعت پرهزینه است، اما صنعتی لازم است. مانند باقی صنایع که یک صنعت مادر دارند در حوزه کتاب هم مساله کاغذ صنعت راهبردی و کلان درنظر گرفته می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه از سال ۱۴۰۰ تولید کاغذ تحریر به نزدیک صفر رسید، افزود: برخی از تولیدکنندگان کاغذ تولید خود را بسیار پایین آوردند و برخی صفر مطلق کردند برخی هم چیزی شبیه صفر تولید می‌کردند، در ماه‌های نخستین قرن جدید، با تلاشی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند با همکاری وزارت صمت و مجموعه‌های دیگر همعهد و هم‌کار در این حوزه، زمینه‌های تولید کاغذ فراهم شده‌است و به تازگی هم آخرین جلسه را برگزار کردند.

نیلی ادامه داد: شاید کاغذ نخستین مساله‌ای است که در حوزه نشر دنبال می‌شود، اما همه می‌دانند مساله کاغذ یک روزه اتفاق نیافتاد و یک روزه هم حل نمی‌شود. اما تصمیمی که معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درنظر داشت، این بود که این مشکل نشر را در داخل کشور حل کنند.

وی با اشاره به برخی اقدامات زود بازده برای حل مشکل کاغذ، گفت: البته تمهیدات زود بازده هم در نظر گرفته شده‌است. بخشی از این تمهیدات انجام شده‌است و بخشی از کاغذ به اشتباه احتکار و بدون حساب انبار شده‌است، که این کاغذها با قدرت حاکمیتی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد آزاد شد. البته اینها راه‌های طولانی مدت نیست و در کشورمان قابلیت وجود دارد و کشور پر برکتی هستیم. امیدوارم کاغذ برای ناشران کشور به وفور و ارزانی وجود داشته‌باشد و بتوانیم از وضع موجود عبور کنیم و کتاب بتواند به ارزانی در اختیار مردم قرار بگیرد.