انجماد بازار کاغذ /کاهش 60 درصدی تقاضا نسبت به ادوار گذشته انتخابات

 نائب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفت: سفارش کاغذ به شکل قابل توجهی کاهش یافته و برآورد ما این است که این کاهش تقاضا بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ درصد خواهد بود.
گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ با شروع رقابت‌های انتخاباتی، داوطلبان برای تبلیغات خود در صدد تولید و تهیه محصولات تبلیغاتی برای ارائه برنامه‌هایشان خواهند بود.

یقینا تهیه پوستر‌های انتخاباتی یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین ابزار‌هایی است که هر داوطلبی برای تبلیغات از آن استفاده می‌کند. به تناسب چنین موقعیتی باید دید در این مقطع زمانی بازار کاغذ چه شرایطی را تجربه خواهد کرد.

*تقاضای کاغذ به چالش خورده/ انجماد در بازار

احمد شریفان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، در گفتگو با بخش «ویژه‌نامه  اقتصادی انتخابات ۱۴۰۰» بازار نیوز به وضعیت بازار کاغذ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اشاره و در تشریح این وضعیت اظهار کرد: با توجه به حضور در ایام رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری و شروع تبلیغات نامزدها، با استناد بر تجربه ادوار گذشته انتخابات، باید مصرف انواع کاغذ و مشتقات آن برای تولید پوستر‌های انتخاباتی افزایش یابد، اما با این وجود شرایط کمی دگرگون شده است.

وی تشریح کرد: در حال حاضر با وجود گرمای این رقابت‌ها بازار کاغذ به طور کامل در یک رکود و انجماد سنگین اقتصادی قرار دارد که هنوز هم این انجماد ادامه دارد.

این عضو اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران با اشاره به وضعیت این بازار خاطر نشان کرد: با تداوم چنین بحرانی این انتظار را می‌توان داشت که معمولی‌ترین کاغذ بازار کاهش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی را تجربه کند؛ ولی برآورد ما این است که بعد از نیمه دوم خردادماه، فروش و وضعیت بازار کمی رونق یابد.

* ۱۰ تا ۱۵ درصد کاغذ کشور، تولید داخل است

شریفان در ادامه به واردات کاغذ و نوسانات به وجود آمده در آن اشاره کرد و گفت: تمام محصولات کاغذی بازار وارداتی هستند و در داخل برند کاغذ خاصی نداریم و به طور قطع ظرفیت کاغذ داخل تا حدی نیست که بتواند بازار را تامین کنند. فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز بازار از طریق کاغذ داخلی تامین می‌شود و برای جبران کسری ۹۰ درصدی، باید واردات انجام دهیم.

نایب رئیس اول اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا تاکید کرد: تا زمانی که بازار کاغذ مبتنی بر واردات باشد، یقینا نوسانات بازار ارز تاثیر مهم و چشم‌گیری در این بازار می‌گذارد. به تناسب نوسانات بازار ارز، قیمت این محصول شاهد تغییرات عمده خواهد بود و طبیعی است که با افزایش نرخ ارز، قیمت کاغذ هم افزایش می‌یابد.

*کرونا، مشکل اصلی کاغذ در این انتخابات

شریفان به عوامل تاثیر گذار در رکود بازار کاغذ در ایام انتخابات اشاره کرد و گفت: به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشور و گسترش تبلیغات در فضای مجازی، تبلیغات در انتخابات پیش رو مانند ادوار گذشته مبتنی بر پوستر‌های کاغذی سطح شهر نیست؛ در نتیجه ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌ها اقدام به تولید پوستر نمی‌کنند.

وی در آخر تاکید کرد: با در کنار گذاشتن این عوامل عملاً میزان استفاده و سفارش کاغذ به شکل قابل توجهی کاهش یافته و برآورد ما این است که این کاهش تقاضا بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ درصد خواهد بود.