مطالبه جدی تولید کنندگان کاغذ از دولت آینده

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ گفت: تنها مطالبه ما از دولت آینده ایجاد شرایط رقابت برابر بین تولید و واردات کاغذ تحریر است.

به گزارش گروه فرهنگی یکتا پرس، رهبر انقلاب در بازدیدی که از نمایشگاه کتاب طی سال‌های 91 تا 93 داشتند بارها بر لزوم تولید داخلی کاغذ و رفع موانع موجود پیش پای تولید تأکید کردند‌، پس از این توجه معظم‌له درهای کارخانه‌هایی که سال‌ها خاک می‌خوردند،‌ باز شد و بخش خصوصی و دولتی توجه به تولید تحریر را که نیاز اصلی کشور و نقطه اتصال ما به واردات بود، در برنامه خود قرار دادند. اما دیری نپایید که چرخ تولید تحریر از کار افتاد و خط تولید‌ها محصولی جایگزین بیرون دادند. در مقابل دولت تمام توجه خود را به واردات معطوف کرد تا جایی که میلیاردها دلار آن هم در سال‌هایی که ارز دُرّ نایابی بود که گاهی دارو نیز از آن بی‌بهره بود، صرف واردات کاغذ شد وارداتی که در موارد بسیاری به سرمنزل مقصود نرسید و در جیب نام‌هایی رفت که وجود خارجی نداشتند.

امروز تولیدکنندگان کاغذ دلشان خون است؛ زیرا تولید کاغذ تحریر که در سال‌های پایانی دهه 80 با تأسیس بزرگترین کارخانه تولیدی در خارومیانه تازه داشت جان می‌گرفت،‌ حالا بعد از گذشت 10 سال به صفر رسیده است و نه بخش خصوصی و نه بخش دولتی حاضر به سرمایه‌گذاری در آن نیست.

بی‌تدبیری‌های دولت روحانی موجب شده است تا امروز  دولت برای تامین ارز برای واردات کاغذ تحریر با مصرف فرهنگی کاسه چه کنم به دست بگیرد. ناشران و جمعی دیگر از جامعه مصرف‌کنندگان کاغذ نیز حالا مدت‌هاست که در برابر افزایش قیمت‌های بازار کاغذ که ناشی از افزایش قیمت جهانی کاغذ و نرخ ارز است‌،  کمر خم کرده‌اند و کسب و کارشان را رونقی نیست.

اما نکته‌ای که سال‌هاست تولیدکنندگان کاغذ بر آن تأکید دارند‌، ایجاد رقابت برابر تولید با واردات است. اگر افزایش تعرفه‌های وارداتی جدی گرفته می‌شد، اگر ارزش افزوده واردات مواد اولیه تولید صفر می‌شد یا حداقل ارزش افزوده برای واردات نیز در نظر گرفته می‌شد، امروز دستگاه‌های تولید کاغذ تحریر در کشور خاموش نشده بود.

مهشید پورداد، دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم،‌ تنها مطالبه تولیدکنندگان از دولت آینده را برداشتن حق ارزش افزوده از واردات مواد اولیه تولید تحریر می‌داند.

پورداد ادامه می‌دهد:‌ تنها مطالبه‌ای که ما تولیدکنندگان کاغذ از دولت آینده داریم، این است که ارزش افزوده تولید را صفر کند. این مطالبه ما در حالی است که واردات کاغذ تحریر از ارزش افزوده معاف است؛ ولی تولید‌کننده باید برای واردات مواد اولیه تولید خود از ابتدا تا انتها 9 درصد ارزش افزوده را پرداخت کند و  وقتی به تولید تحریر رسید، این ارزش افزوده را نمی‌تواند از مصرف‌کننده دریافت کند. این بزرگترین باگی است که در سیستم تولید کاغذ در کشور وجود دارد و به همین دلیل است که تولیدکنندگان برایشان تولید تحریر نمی‌صرفد.

وی با اشاره به مشکلات دیگر صنعت تولید کاغذ تحریر در کشور تصریح می‌کند:  اگر دولت آینده این یک مورد را عملیاتی کند،‌ مابقی مشکلات نیز حل خواهد شد. تولیدکننده اکنون اصلا به سمت تولید تحریر نمی‌رود، چون هر چه تلاش کند باز 9 درصد از واردات عقب است و برایش صرف نمی‌کند که تحریر تولید کند.

وی می‌گوید:‌ وضعیت تولید کاغذ تحریر تقریباً صفر است، به دلیل سیاست‌های غلط حمایتی دولت از واردات کاغذ در سال‌های گذشته ما به وضعیتی رسیده‌ایم که تولیدکنندگان برایشان تولید تحریر سودی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: البته برخی کارخانه‌ها از جمله کاغذ شوشتر و چند واحد دیگر در صورت راه‌اندازی در سال‌های آینده تولید تحریر را از سر خواهند گرفت.

پورداد همچنین از افزایش بی‌رویه قیمت آخال(کاغذ باطله) در کشور خبر داده و ادامه می‌دهد: این افزایش قیمت به گونه‌ای است که اول هر هفته و آخر هر هفته قیمت‌ها با هم تفاوت دارند. در این راستا  فردا جلسه‌ای با مدیر کل سلولزی وزارت صمت در این وزراتخانه خواهیم داشت تا علت بررسی شود. هر ساله تابستان آخال به وفور در دسترس بود و قیمت‌ها نیز کاهشی بود اما امسال چنین نیست. احساس ما این است که دست‌هایی در کار است.

پورداد تصریح می‌کند: روند افزایشی قیمت آخال موجب  افزایش قیمت کاغذ چاپ و بسته‌بندی خواهد شد.

وی با اشاره به آزاد بودن صادرات کاغذ چاپ و بسته‌بندی از ابتدای سال تاکنون می‌گوید: متأسفانه هنوز تقاضا به آن اندازه‌ای که باید باشد،‌ نیست.