کشت قراردادی در بیش از ۲۴ هزار هکتار زمین خراسان شمالی اجرا شد

محمد محمدزاده روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر این اساس تنها ۱۴ درصد از سهم استان در سال زراعی جاری محقق شده است.

وی افزود: گرمه صدرنشین اجرای این طرح در استان است و در این شهرستان ۹۷ درصد از سهم کشت قراردادی سال زراعی جاری محقق شده است.

محمدزاده ادامه داد: بهره بردارانی که اقدام به کشاورزی قراردادی کنند علاوه بر بهره مندی از ۲۰ درصد تخفیف بیمه محصول، کمک هزینه حمل محصول به مراکز خرید را نیز دریافت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح به ازای هر یک تن محصول تحویلی به مراکز خرید تضمینی شرکت غله و خدمات بازرگانی، علاوه بر قیمت تضمینی اعلامی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به کشاورزان پرداخت می شود.

اجرای طرح جهش تولید در ۱۲۲ هزار هکتار

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره برنامه طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: سهم امسال استان، کشت در ۱۴۰ هزار هکتار زمین دیم است که تاکنون در ۱۲۲ هزار و ۸۰۱ هکتار محقق شده است.

وی اظهار کرد: براین اساس ۸۸ درصد از سهم استان در سال زراعی جاری محقق شده است و در این خصوص شهرستان های راز و جرگلان و بجنورد ۱۰۰ درصد از سهم خود را در کشت قراردادی محقق کردند.

محمدزاده گفت: در شهرستان گرمه نیز ۹۰ درصد از سهم طرح جهش تولید در دیمزارها محقق شده است.

وی افزود: در قالب طرح جهش تولید در دیم زارها افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و افزایش سطح زیر کشت برخی محصولات همچون گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در تمام مناطق دیم‌کاری استان با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گرفته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پرداخت یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال از حق بیمه کشاورزان توسط ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) و سازمان جهاد کشاورزی در این طرح و همچنین ارایه تسهیلات ارزان قیمت با نرخ چهار درصد برای خرید ادوات کشاورزی از قبیل دستگاه‌های کارنده کشت مستقیم، سم پاش توربو و دیگر دستگاه ها برای حمایت از کشاورز انجام می شود.

وی با اشاره به کمک ۵۰ درصدی در توزیع کود بذر و کودهای ریزمغذی به عنوان دیگر اقدامات حمایتی در این طرح گفت: این اقدامات با حمایت مالی ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) و با تلاش جهاد کشاورزی در نقاط مختلف استان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سالانه حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان شمالی زیر کشت غلات می رود که بیشترین آن مربوط به گندم است.