سوزاندن کاه و کلش فایده‌ای برای اراضی کشاورزی ندارد

قزوین – ایرنا – مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: سوزاندن کاه و کلش و باقی مانده گیاهان در اراضی کشاورزی هیچ فایده‌ای برای اراضی کشاورزی ندارد.

تورج بنیادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سوزاندن باقی مانده گیاهان در اراضی کشاورزی که برای آماده سازی اراضی کشاورزی به منظور کشت بعدی انجام می شود، مواد آلی و مغذی درون خاک را از بین می برد.

وی اظهار داشت: برای تشکیل یک سانتیمتر خاک میلیون ها سال زمان نیاز است در حالی که آتش زدن اراضی کشاورزی می تواند خاصیت خاک را از بین برده و آنرا به تدریج نابود و بی خاصیت کند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار داشت: کاه و کلش می تواند در صنعت تولید کاغذ و همچنین خوراک دام مورد استفاده قرار بگیرد و اگر سرمایه گذاران در زمینه صنایع تبدیلی حاضر به فعالیت در این عرصه باشند، اتفاق خوبی رقم خواهد خورد و باعث می شود کشاورزان به جای سوزاندن، آنها را به فروش رسانده و درآمد کسب کنند.

این مسوول افزود: روشن کردن آتش در اراضی کشاورزی به موجب قانون جرم بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

امسال بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی و کشاورزی استان قزوین بر اثر آتش سوزی دچار خسارت شدند.

براساس گزارش یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، بیشتر این آتش سوزی ها بر اثر بی دقتی کشاورزان و روشن کردن آتش برای از بین بردن علف های هرز داخل و حاشیه باغ ها و مزارع اتفاق افتاده است.