شرط داشتن «حق وتو» برای سازمان محیط زیست/نجات محیط زیست ایران اولویت دولت سیزدهم باشد

یک کارشناس محیط زیست ضمن بررسی وعده‌های زیست‌محیطی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید ازنظر امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی تقویت شود تا بتواند به سایر دستگاه‌ها امر و نهی کند و از حق وتو برخوردار باشد.

به گزارش ایسنا، درحالی عصر دیروز دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری با تمرکز بر موضوعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شد که برخی از نامزدها در حد چند کلمه به کلی گویی در حوزه محیط زیست پرداختند البته از زمان آغاز ثبت‌ نام و تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری همواره فعالان محیط زیست، کارشناسان و تشکل‌های مردم نهاد نسبت به جای خالی محیط زیست در شعارها و برنامه‌های نامزدها اعتراض داشتند و حتی پس از برگزاری مناظره اول، عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – نیز در نشستی خبری از بی‌توجهی کاندیداهای ریاست جمهوری به مشکلات زیست محیطی کشور انتقاد کرد.

با وجود این در مناظره روز گذشته یکی از کاندیداها به موضوع درنظر گرفتن حق وتو برای سازمان حفاظت محیط زیست درجهت مخالفت با برخی از طرح‌های توسعه و پروژه‌های عمرانی اشاره کرد البته این نخستین بار نیست که مسئله حق وتو برای سازمان حفاظت محیط زیست مطرح می‌شود. احمدرضا لاهیجان‌زاده – معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست – چندی پیش در نشستی عنوان کرده بود که روزنه‌هایی در قانون برای مقابله با تصمیمات سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد. از این‌رو این سازمان باید حق وتویی داشته باشد و اگر با طرح و پروژه‌ای مخالفت کرد هیچ دستگاهی حق ورود نداشته باشد.

علی‌ محمد شاعری – نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی و کارشناس محیط زیست – نیز در گفت و گویی با ایسنا ضمن اشاره به اینکه سازمان یا وزارت محیط زیست در بسیاری از کشورها دارای حق وتو است، اظهار کرد: در این کشورها دولت‌ها می‌توانند جلوی اجرای طرح‌های توسعه یا عمرانی که سبب تخریب محیط زیست می‌شود و آثار جبران ناپذیری دارد را بگیرند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه طرح‌های توسعه باید با رعایت اصول زیست‌محیطی و ارائه ارزیابی‌های زیست‌محیطی به مرحله اجرا برسند، تاکید کرد: محیط زیست نباید قربانی توسعه شود. از این‌رو در بسیاری از کشورها طرح‌های توسعه و عمرانی با موافقت نهایی مجموعه‌های محیط زیست اجرایی می‌شوند.

شاعری افزود: از این‌رو داشتن حق وتو برای محیط زیست امتیاز بسیار خوبی است چراکه درحال‌ حاضر یکی از مهمترین چالش‌های جامعه بشری، چالش‌های زیست‌محیطی است البته یکی از مهمترین پایه‌های اصلی توسعه پایدار نیز حفظ محیط زیست است که اگر به آن بی‌توجهی کنیم جامعه انسانی فرو خواهد ریخت و قادر به پیشرفت نخواهد بود.

این کارشناس محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا در شرایط کنونی سازمان حفاظت محیط زیست از قدرت و حمایت‌های لازم برای استفاده از حق وتو برخوردار است یا خیر، توضیح داد: متاسفانه درحال‌ حاضر سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی مقتدر نیست که بتواند به سایر دستگاه‌ها امر و نهی کند. از سویی دیگر از نظر امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی ضعیف است.

وی با بیان اینکه با وجود این مشکلات سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین مسئولیت کشور را عهده‌دار است، تصریح کرد: اگر قرار است که این سازمان حق وتو داشته باشد باید اختیارات و امکانات لازم در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد و از طرفی دیگر نظر این سازمان فصل‌الخطاب اجرای برنامه‌های توسعه باشد و حرف آخر را این دستگاه بزند.

شاعری ادامه داد: متاسفانه فرهنگ محیط زیستی ما در کشور هم در بین مسئولان و هم در بین مردم پایین است و ارزش چندانی برای محیط زیست قائل نیستیم. از این‌رو امروزه با بحران‌های خطرناکی در این حوزه ازجمله خشکسالی، کمبود آب، آلودگی هوا، فرونشست زمین، تغییر اقلیم، بیابان‌زایی و… دست و پنجه نرم می‌کنیم.

این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: با درنظر گرفتن تمامی این مشکلات، یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم باید نجات محیط زیست ایران باشد.