تحقق ۷۶ درصد از تعهدات کشت قراردادی تعاون روستایی آذربایجان شرقی

اکبر رنجگران روز پنجشنبه به ایرنا گفت: تا پایان ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ میزان قرارداد امضاء شده کشت قراردادی توسط تشکل های تعاون روستایی به ۱۲ هزار و ۱۹۰ هکتار رسید.

وی این روند را مناسب دانست و اظهار امیدواریی کرد تا پایان سال جاری تعهد کشت قراردادی تعاون روستایی استان ۱۰۰ درصد محقق شود.

رنجگران خاطرنشان کرد: کشت قراردادی یکی از اولویت های کاری تعاون روستایی استان است و شامل مزایایی برای کشاورزان از جمله تخفیف ۲۰ درصدی بیمه، تامین کود و بذر مناسب است.

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی همچنین میزان خرید گندم از کشاورزان استان را در سال جاری بیش از ۵۸ هزار تن اعلام کرد .

به گزارش ایرنا، کشت قراردادی از سال ۱۴۰۰ در ۲۰ هزار هکتار از گندم زارهای آذربایجان شرقی آغاز شد و امسال ۴۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در برنامه این نوع کشت قرار گرفته است طرحی که می‌تواند علاوه بر خودکفایی، برای مدیریت مناسب تولید و بازار هم موثر باشد.

کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که بیشتر شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.