اجرای طرح زراعت چوب در ۳۱ هزار هکتار از عرصه‌های کشور

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در کاشان: طرح زراعت چوب در ۳۱ هزار هکتار از عرصه‌های کشور اجرا شد.

اجرای طرح زراعت چوب در ۳۱ هزار هکتار از عرصه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه مراسم بهره برداری از طرح آبخیز داری در منطقه سن سن کاشان گفت: زراعت چوب از جمله صنایع سبزی است که نیاز صنایع چوبی کشور را تامین می‌کند و در تولید و اشتغال موثر است و، چون وارادت چوب با پوست ممنوع است با توسعه و تقویت زراعت چوب به صورت غیرمستقیم در قاچاق چوب و قطع درختان نیزتاثیر دارد

.
مسعود منصور افزود:کشفیات ما در قاچاق چوب بیشتر شده، ولی میزان چوب مکشوفه کمتر شده است، چون چتر حفاظتی منابع طبیعی تقویت شده، ولی آنچه مسلم است نیاز صنایع چوب نزدیک ۷ میلیون متر مکعب در سال هست که باید با وارادت یا زراعت چوب تامین شود .

وی با اشاره به اینکه پارسال توانستیم ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زراعت چوب انجام دهیم گفت: امسال هدف‌گذاری ۴۰ هزار هکتاری داریم و به ازای هر هکتار برای طرح زراعت نهال رایگان و ۸ میلیون تومان تسهیلات کم بهره به متقاضیان اعطا می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه نزدیک ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه کشور نیازمند عملیات آبخیزداری برای مهار فرسایش آبی است افزود: تاکنون نزدیک ۳۱ میلیون هکتار عملیات انجام شده است.

مسعود منصور با بیان اینکه منابع طبیعی با روند موجود و انجام سالانه حداکثر یک تا دومیلیون هکتار عملیات آبخیزداری نیازمند تقویت و سرعت بیشتر در این عرصه است گفت: منابع اعتباری چند سال از صندوق توسعه ملی تامین شده که امید است در بودجه‌های سنواتی نیز جبران شود تا انجام عملیات آبخیزداری دست‌کم در دو و نیم میلیون هکتار اراضی به ۲ برابر افزایش یابد.
وی در زمینه حوزه کاداستر اراضی ملی افزود: کاداستر جنگل‌ها و اراضی ساحلی نیز که برای کشور مهم است به پایان رسید و باقی مانده آن در ۶ ماهه نخست امسال به پایان می‌رسد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه طی سال گذشته آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور ۳۰ درصد افزایش یافت، گفت: تاکنون بیش از ۴۰۰۰ قلم تجهیزات اطفای آتش خریداری شده است و از سوی دیگر، چون بین ۵ تا ۷ درصد از آتش‌سوزی‌ها نیاز به بالگرد برای اطفا دارند، برای این کار از تجهیزات وزارت دفاع استفاده می‌کنیم.

مسعود منصور همچنین افزود: در زمینه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، کشت گیاهان دارویی در اولویت قرار دارد و پارسال هزار و ۸۵۰ تن گیاهان دارویی به صورت خام صادر شده است.
وی از هدفگذاری افزایش گیاهان دارویی از ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به ۱۵۰ هزار هکتار خبر داد و گفت: پیش بینی ما این است که ظرفیت برداشت گیاهان دارویی نیز از ۲ هزار تن به بیش از ۴ هزار تن برسد.