نهضت خودکفایی کاغذ مساله راهبردی دولت مردمی است

محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر این که خودکفایی کاغذ مساله راهبردی در دولت مردمی است و با جدیت پیگیری می شود، گفت: در راستای سفرهای استانی به استان های فارس، خوزستان و… شاهد ظرفیت های خوبی برای تولید کاغذ داخلی بودیم که با تجمیع تمامی ظرفیت ها، نهضت خودکفایی کاغذ بطور کامل تحقق خواهد یافت.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه (بیست و پنجم آبان‌ماه) در آیین شکرانه استمرار توزیع کاغذ ایرانی در تالار رودکی با اشاره به اینکه دولت مردمی از روزهای نخست آغاز بکار خود به دنبال تحقق نهضت خودکفایی کاغذ بوده است، گفت: همان‌طور که این مسئله از مطالبات چندین ساله مقام معظم رهبری به شمار می‌رفت، دولت انقلابی و مردمی هم از همان روز نخست تحقق نهضت خودکفایی کاغذ را در اولویت های کاری خود در حوزه فرهنگ قرار داد که خوشبختانه تاکنون دستاوردهای خوبی به دست آمده است.

او با تاکید بر این که خودکفایی کاغذ مساله راهبردی در دولت مردمی است و با جدیت پیگیری می شود به وضعیت کارخانه چوب و کاغذ مازندران اشاره کرد و گفت: در زمان حضور آیت الله رئیسی در قوه قضائیه، وضعیت کارخانه مازندران به عنوان یک مجموعه صنعتی با ظرفیت بالا دچار رکود شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه طی یکسال گذشته این کارخانه با تغییر مدیریت و اتکا به نیروهای داخلی متحول شد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیلی با اشاره افزایش چشمگیر تولید کاغذ داخلی در کارخانه چوب و کاغذ مازندران، گفت: کارخانه مازندران امسال با تحویل چهل و پنج هزار تن و سال آینده تا شصت و پنج هزار تن بخش بزرگی از نیاز آموزش و پرورش برای چاپ کتاب های درسی و بخشی از نیاز بازار نشر را مرتفع خواهد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در راستای سفرهای استانی به استان های فارس، خوزستان و… شاهد ظرفیت های خوبی برای تولید کاغذ داخلی بودیم که با تجمیع تمامی ظرفیت ها، نهضت خودکفایی کاغذ بطور کامل تحقق خواهد یافت.

اسماعیلی برپایی آیین شکرانه استمرار توزیع کاغذ ایرانی را نمادی از عزم جدی در این زمینه توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد با همیاری همه اهالی نشر، خودکفایی کامل کاغذ در بزودی تحقق پیدا کند.

مسیر دستیابی به تولید و توزیع گسترده کاغذ ایرانی ساده نبود

همچنین در این مراسم، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسیر دستیابی به تولید و توزیع گسترده کاغذ ایرانی ساده نبود بلکه حمایت های شخص رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در کنار پیگیری ویژه وزیر فرهنگ و تلاش دست اندرکاران کارخانه چوب و کاغذ مازندران در این مهم بسیار موثر بود.

احمدوند با اشاره به تامین بخش عمده کاغذ مورد نیاز کتاب های درسی سال آینده با کاغذ داخلی گفت: امید است در کتاب های درسی این نکته درج شود که با کاغذ کارخانه مازندران تولید شده اند.

او ادامه داد: به اذعان ناشران، کیفیت کاغذ تولید داخلی بهبود پیدا کرده؛ گرچه تقویت مستمر آن را پیگیری می کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در جهان امروز که عرصه جنگ اراده هاست، تولید کاغذ داخلی نمادی از تحقق اراده ملی ماست.

وعده کارخانه کاغذ مازندران برای تولید ۶۵ هزارتن کاغذ در سال ۱۴۰۲

همچنین امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران در این مراسم اظهار کرد: آمار ۹ ماهه تولید سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در کارخانه کاغذ مازندران کاغذ ام. اس هفتاد تا همین امروز ۵۸۵ تن تولید شده بود، اما در مدت ۹ ماهه تولید به ۲۷ هزار و ۳۴۰ تن کاغذ رسیدیم که آمار نشان می دهد ۷۰ برابر افزایش داشته ایم.

نیک نژاد با تاکید بر این ‌که ریالی کمک دریافت نکردیم، خاطر نشان کرد: تا پایان سال بیش از ۴۵ هزار تن تولید خواهیم داشت، اما وعده می دهیم با اهتمام دولت آمادگی داریم به ۶۵ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر برای سال بعد برسیم.