درختان قطب سیب آذربایجان دچار سرمازدگی ۱۰۰ درصدی شد

ابوالفضل غنی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به خسارت سنگین سرمازدگی به باغات شهرستان اهر اظهار داشت: بارش برف ۱۱ فروردین‌ماه و به دنبال آن کاهش دمای هوا، خسارت سنگینی به باغات و بخش کشاورزی شهرستان اهر وارد کرده است.

فرماندار اهر از خسارت ۱۳۰۰ میلیارد تومانی بارش برف و سرمازدگی به باغات این شهرستان خبر داد و افزود: به دنبال بارش برف و کاهش دمای در شرایطی که درختان هسته‌دار و دانه‌دار شکوفه داده بودند، گروهی از کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان را مأمور به ارزیابی سطح خسارت سرمازدگی کردیم و نهایتاً پس از بازدیدها و ارزیابی‌های مختلف؛ میزان خسارت سرمازدگی باغات شهرستان اهر ۱,۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی بابیان این‌که سطح باغات خسارت‌دیده از سرمازدگی شامل ۶ هزار و ۱۹۴ هکتار از باغات شهرستان اهر می‌شود، یادآور شد: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان سیب بوده که ۵۶۰۰ هکتار از باغات سیب شهرستان اهر را دچار خسارت ۹۰ درصدی کرده است و علاوه بر درختان سیب؛ باغات گردو، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گلابی، آلو و گوجه سبز نیز دچار خسارت ۱۰۰ درصدی شده‌اند.

غنی‌زاده تأکید کرد: بر اساس گزارش کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان با خسارت سرمازدگی به باغات علاوه بر زیان اقتصادی و معیشتی کشاورزان؛ موجب کاهش ۱۲۹ هزار و ۳۸۹ تُنی در تولید محصولات کشاورزی شهرستان اهر شده است.

فرماندار اهر با تأکید بر این‌که جبران خسارت سرمازدگی باغات شهرستان اهر را از طریق مدیریت بحران استانداری و سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به خسارت سنگین سرمازدگی به کشاورزان، پیگیری این موضوع در اولویت کاری فرمانداری و جهاد کشاورزی بوده و برای گزارش میزان خسارت سرمازدگی به مراجع ذی‌صلاح و پیگیری جبران زیان کشاورزان را از طریق اداره‌کل مدیریت بحران استانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان انجام داده‌ایم. امیدواریم پیگیری‌ها جهت جبران خسارت کشاورزان منتج به نتیجه برسد.

گفتنی است، شهرستان اهر حدود ۸۰۰۰ هکتار اراضی باغی دارد که حدود ۷۰۰۰ هکتار آن شامل باغات سیب می‌شود.