درآمد صنعت چاپ ۵۰ درصد منفی شده است/ سرمایه‌گذاری‌های اشتباه در افست

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی، از منفی شده ۵۰ درصدی درآمد در صنعت چاپ خبر داد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌،‌ صنعت چاپ در دو سال گذشته به دلیل مسائل ناشی از اپیدمی کرونا فراز و فرودهای بسیاری را متحمل شده است؛ از تعطیلی واحدهای مختلف گرفته تا افزایش سفارشات در حوزه چاپ وبسته‌بندی و… با وجود این وضعیت اقتصادی این صنعت همچنان نامطلوب است.

اگرچه سال 99 به دلیل شیوع کرونا تنها یک نوبت تعطیلات برای این صنعت را به همراه داشت، اما افزایش نرخ ارز و گرانی‌های پی در پی مواد اولیه موجب شد حداقل در نیمه نخست سال،‌ چاپخانه‌ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند.

حجم سفارشات در حوزه چاپ و بسته‌بندی به مدد کرونا افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود که البته عدم ثبات در نرخ ارز و کمبود مواد اولیه موجب شده بود که بخش قابل توجهی از این سفارش‌ها با مشکل به انجام برسد. از سوی دیگر بسته شدن مرزها و در ادامه مشکلات، صادرات محصولات چاپی ایران به کشورهای دیگر را که در طول سال‌های گذشته از وضعیت خوبی برخوردار شده بود،‌ با مشکل مواجه ساخت. عمده این مشکلات حل نشده تا پایان سال صنعت چاپ را همراهی کرد.

این موارد سبب شد تا عده‌ای از فعالان صنعت چاپ از دولت بخواهند که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی را سه ماه به تعویق بیندازد‌، تا آنها بتوانند برای معافیت مالیاتی چاپ اقدامی کنند. اما دولت چنین درخواستی را نپذیرفت.

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی، در گفت‌وگو با تسنیم گفت: در شرایط فعلی انتظار اهالی چاپ این بود که دولت حمایتی از این صنعت داشته باشد. اینکه یک ماه دیرتر یا زودتر اظهارنامه را تسلیم کنیم، به حال ما فرقی نمی‌کرد اما اگر با معافیت چاپ حداقل برای یک سال موافقت می‌شد، وضعیت تغییر می‌کرد.

وی ادامه داد: وضعیت درآمد صنعت چاپ بسیار خراب است،‌ درآمد در این صنعت در یک‌سال گذشته نسبت به سال‌های پیش از آن بیش از 50 درصد منفی شده است. درست است که تعطیلی‌های یکسال اخیر مشمول صنعت چاپ نشده است،‌ اما آن‌هایی که به مدد کرونا سفارشاتی بهداشتی‌‌، لیبل‌های دارویی و … انجام می‌دهند،‌ تعدادی محدودند و شامل همه صنعت چاپ نمی‌شود. امسال تبلیغات انتخابات نیز با انتخابات گذشته فرق می‌کرد،‌ چرا که نه سفارشی به چاپخانه‌ها ارسال شد و نه درآمدزایی برای آن‌ها به همراه داشت.

مغانی با اشاره به وضعیت نامناسب چاپ کتاب در کشور گفت: ظرفیت سفارش چاپ کتاب به چاپخانه‌ها در وضعیت فعلی حتی پنج درصد هم نیست باید چاپ کتاب را فرامش کرد،‌ امروز دیگر خبری از چاپ 3 هزار 5 هزار و 10 هزار نسخه‌ای از کتاب نیست،‌ همه به تعداد اندک چاپ می‌کنند تا بتوانند مجوز از ارشاد بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئولان تحادیه تهران از تعطیلی 120 چاپخانه طی دوسال گذشته خبر داده‌اند‌، آیا در مشهد نیز با تعطیلی‌ها مواجه بوده‌ایم‌، گفت: ما تعطیلی به آن معنا نداریم؛ ولی ظرفیت فعالیت بسیار پایین آمده است. اگر چاپخانه‌ها دو شیفت کار نکنند،‌ نمی‌توانند هزینه‌ها را پوشش دهند. چاپخانه‌ها در مشهد با یک‌سوم و یک‌چهارم ظرفیت کار کردند؛ ولی تعطیلی نداشتیم.

مغانی با اشاره به کم‌سو شدن چراغ صادرات در صنعت چاپ گفت:‌ در صادارت نیز نمی‌توانیم به درستی سفارشات را قبول کنیم‌، برای نمونه الان 3 ماه است که سفارشی را از عراق پذیرفته‌ایم،‌ هر روز که می‌خواهیم این سفارش را جمع کنیم‌، یک اتفاق می‌افتد‌، یک روز برق قطع می‌شود. یک روز مواد اولیه نیست‌،‌ یک روز لیتوگراف نیست. وقتی نمی‌توانیم قیمت مواد اولیه را ثابت نگه داریم، چطور می‌‌خواهیم قیمت‌ها را ثابت نگه داریم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های اشتباه در صنعت چاپ یادآور شد: این مشکلی است که وزارت ارشاد درست کرده است، هر کس بخواهد از وزرات ارشاد مجوز بگیرد، می‌گوید یک ماشین چهار رنگ تهیه کن. متأسفانه بر اساس ظرفیت و نیاز موجود راهنمایی نمی‌کنند. الآن چاپ افست هیچ توجیه اقتصادی ندارد،‌ اما یکسری افراد با مجوزی که از ارشاد می‌گیرند،‌ هفت میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ ولی بعد از آغاز فعالیت حتی هزینه آب و برق واحد هم تأمین نمی‌شود. مسلم است که این چاپخانه‌ها به سمت پذیرش سفارشات خلاف می‌روند.

مغانی در پاسخ به این پرسش که چرا اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی این راهنمایی را به واحدهای در شرف تاسیس ارائه نمی‌کنند،‌ گفت: قانون صدور مجوز را به وزارت ارشاد سپرده است،‌ آن‌ها هم برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد می‌روند.به سراغ ما نمی‌آیند.