تولید کاغذ متوقف می شود

قیمت کاغذ در بازار آزاد امروز مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را رد کرد،‌ این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی نیز وضعیت تولید را چندان مناسب ارزیابی نمی‌کنند.

به گزارش ایران اندیش؛ به گزارش خبرنگار فرهنگی، قیمت کاغذ در بازار ظهیرالاسلام بار دیگر رشد صعودی به خود گرفته است،‌ در حالیکه طی کمتر از دو ماه گذشته هر بند کاغذ چاپ و تحریر با افزایش قیمت بیش از ۳۰۰ هزار تومانی روبرو شد و دوباره امروز می‌بینیم قیمت‌ از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عبور کرد و هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم بندی یک میلیون و ۳۳۰ تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برای خریدار فاکتور شد.

این درحالی است که روند افزایشی قیمت جهانی کاغذ هم این روزها با ادامه دار شدن بحران اوکراین و البته افزایش قیمت انرژی از هفته‌های قبل شروع شده و نشانه‌ها حکایت از این ماجرا دارد که این روند ادامه دار است. اما به گفته کارشناسان بازار کاغذ داخلی‌، افزایش قیمت‌های جهانی نباید بر کالایی که ماه‌هاست در انبارهای واردکنندگان هستند. تاثیری بگذارد. با این حال قیمت کاغذ تحریر موجود در بازار نیز به دنبال افزایش قیمت جهانی بازار کاغذ با سودجویی برخی تجار افزایش پیدا کرده است.

به هرحال این افزایش در حالی اتفاق افتاه است که چرخ تولید داخل از ابتدای سال هر چند کند و کم سرعت اما پس از چند سال وقفه به گردش درآمده است. کارخانه مازندران ۳۵ هزار تن نیاز آموزش و پرورش برای چاپ کتب درسی دانش‌آموزان را متعهد شده و بخشی از آن نیز تولید و در اختیار قرار گرفته است. همچنین از ابتدای ماه گذشته هزار تن کاغذ در اختیار وزارت ارشاد برای توزیع میان ناشران قرار گرفته و تا ۷ هزار تن نیز ادامه خواهد داشت.

این درحالی است که اخیراً امید نیک‌نژاد مدیرعامل چوب و کاغذ مازندران در گفت‌وگو با تسنیم نسبت به ادامه‌دار بودن روند تولید اظهار نگرانی کرد و درباره آینده قیمت این کالا در بازار هشدار داده بود.

وی در این زمینه با اشاره به توقف تولید در این واحد تولید کاغذ درصورت عدم تامین نقدینگی نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان در این زمینه جهت پرداخت مطالبات کارخانه ابراز نگرانی کرد.

بنا به گفته نیک‌نژاد کارخانه مازندران مدت‌هاست به‌دنبال تأمین نقدینگی و تسهیلات برای ادامه روند تولید کاغذ، تامین چوب از محل طلب سازمان جنگل‌ها و کاهش تعرفه و تسهیل برخی اقلام وارداتی است،‌ اما علی‌رغم دستورات متعدد از سوی مقام‌های مسئول در این زمینه هنوز این امر محقق نشده است.

هشدار مدیرعامل کارخانه مازندران برای توقف تولید در حالی مطرح شده که حدود یکسال از اظهار نظر وزیر فرهنگ و ارشاد مبنی بر خودکفایی در عرصه تولید کاغذ تا یک سال و نیم آینده می‌گذرد و دراین میان تنها کارخانه مازندران بوده که توانسته بخشی از نیاز را پاسخ دهد و سایر کارخانه‌ها همچون پارس و شوشتر نیز که مورد مطالبه دولت بوده‌اند‌، نتوانسته‌اند به این درخواست پاسخ دهند.
هرچند ابوالفضل روغنی گلپایگانی مدیرعامل کارخانه پارس در این زمینه نیز به تسنیم گفت:‌ با توجه به اهمیت آب برای تولید کاغذ متاسفانه این کارخانه طی بیست روز گذشته به دلیل تنش آبی، با مشکل روبرو شد و خط تولید کارخانه متوقف بوده است.

به گفته روغنی گلپایگانی البته مشکل تولید مربوط به تنش آبی اخیر نیست بلکه قبل از آن در دوره اوج گرما نیز برق کارخانه قطع بوده و در مجموع ۳۰ درصد ظرفیت تولید را از دست داده‌ایم.

وی همچنین تاکید کرد مشکل اینجاست که با کاهش دمای هوا و ورود به فصل زمستان احتمالاً کمبود گاز در هفته‌های آتی نیز واحدهای تولیدی را مشکل عمده‌ای روبرو می‌کند.

منبع: خبرگذاری تسنیم