وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: به دنبال خودکفایی کشور در تولید کاغذ هستیم

شیراز-ایرنا-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه دولت برای خودکفایی در تولید کاغذ گفت: کارخانه کاغذسازی زاگرس در استان فارس یکی از امیدهای اصلی عملیاتی شدن این هدف است و امید ما این است که با بهره‌برداری از این کارخانه مشکل کاغذ تحریر در کشور حل شود.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی پنجشنبه در بازدید از کارخانه کاغذسازی زاگرس در استان فارس اظهار کرد: در سفر استانی ۲۲ مهرماه سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور به استان فارس بازدیدی از کارخانه کاغذسازی صورت گرفت و ما مصمم هستیم با وجود تمام مشکلات موجود، موضوع تسهیلات این کارخانه برطرف شود.
اسماعیلی اضافه کرد: جلساتی در این زمینه با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار و مسائل مربوط به این کارخانه پیگیری شده است.
وی ادامه داد: چند بار در نطق پیش از دستور دولت به این موضوع اشاره کردم و رئیس جمهور هم مرتب پیگیر حل مسئله کاغذ هستند.
وی بیان کرد: من از طرف دولت به مردم قول دادم که مشکل واردات کاغذ مرتفع شود. در حال حاضر در مازندران قرارداد تولید نزدیک به ۴۰ هزار تن کاغذ منعقد شده است. در واقع کل نیاز آموزش و پرورش ۴۵ هزار تن است که ۴۰ هزار تن از این مجموع را قرارداد بستیم.
اسماعیلی عنوان داشت: ما در بخشی از نیاز کشور به کاغذ به خودکفایی رسیده‌ایم و در بخشی دیگر هم که مربوط به حوزه کاغذ تحریر، کتاب و نشریات است با مشقت زیاد و با همکاری بانک مرکزی این موضوع را پیگیری کردیم تا بتوانیم کاغذ مورد نیاز مطبوعات را با قیمت سابق در اختیار فعالان این عرصه قرار دهیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر کاغذ با قیمت سابق در حال توزیع است و ما شاهد آرامش در این بازار هستیم. این در حالیست که وزارت فرهنگ مسئولیتی در این حوزه ندارد و این مشکل مربوط به وزارت صمت است اما از آنجا که ما خود را در حوزه فرهنگ مسئول می‌دانیم، کار را از سرمنشاء انجام می‌دهیم.
اسماعیلی اظهار داشت: مجموعه زاگرس یکی از امیدهای اصلی پروژه خودکفایی کاغذ است و مسئله ما این است که مشکل کاغذ تحریر حل شود.
وی با بیان اینکه گزارش پروژه کاغذ به صورت هفتگی ارائه می‌شود، گفت: ما حتی به صورت موردی موضوعات مربوط به کاغذ را پیگیری می‌کنیم. از رئیس جمهور یاد گرفته‌ایم که کار را وظیفه شرعی و قانونی تلقی کنیم و بدون منت انجام دهیم.
اسماعیلی عنوان کرد: درست نیست که یک‌سال از بازدید رئیس جمهور گذشته و هنوز عملیات این کارخانه به اتمام نرسیده باشد. هرچند کار زیادی صورت گرفته اما باید عملیات راه‌اندازی این کارخانه با سرعت بیشتری دنبال شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به دلیل پیگیری مسائل مربوط به کارخانه کاغذسازی زاگرس اظهار کرد: امیدوارم که این کارخانه به زودی به بهره‌برداری برسد و بتوانیم از واردات کاغذ بی‌نیاز شویم.

کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس واقع در جاده شیراز – مرودشت، با برخورداری از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تُن انواع کاغذ را از محل کاغذهای بازیافتی دارد و از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی کشور محسوب می‌شود. ساخت این کارخانه نزدیک به یک دهه پیش آغاز شده است.

آیت‌الله دکتر رئیسی رئیس جمهور مهرماه ۱۴۰۰ در سفر استانی به فارس از این کارخانه بازدید کرد و دستور داد استاندار، کار تکمیل این واحد تولیدی را با جدیت پیگیری کند تا چنانچه مالک کارخانه وعده داده، هرچه‌سریع‌تر با راه‌اندازی این کارخانه ۶۰۰ نفر مشغول کار شوند و با رونق تولید، گامی برای تأمین کاغذ مصرفی در کشور برداشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه در سفر به شیراز در آیین گرامیداشت بیستم مهرماه یادروز حافظ سخنرانی کرد.

تاکید بر شتاب بخشی به روند ساخت تالار مرکزی شیراز
بازدید از تالار مرکزی استان فارس از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز سفر استانی خود به استان فارس بود که اسماعیلی در حاشیه این بازدید ضمن اشاره به اهتمام دولت مردمی بر تکمیل پروژه های نیمه تمام نسبت به تامین بودجه مناسب برای شتاب بخشی به روند تکمیل این پروژه تاکید کرد.