تامین ۸۰ درصد نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر تا ۱.۵ سال آینده

ایسنا/مازندران محمدمهدی اسماعیلی روز پنجشنبه به همراه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با هدف بررسی توان تولید شرکت چوب و کاغذ مازندران و امکان‌سنجی برنامه‌ریزی خودکفایی کشور در تولید کاغذ از این واحد صنعتی بازدید کرد.

اسماعیلی در حاشیه بازدید از صنایع کاغذسازی مازندران با بیان اینکه رویکرد دولت حرکت به سمت خودکفایی است، افزود: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن کاغذ برای چاپ و نشر و روزنامه نیاز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ماه‌های اخیر با مشکلاتی روبرو شدیم و دولت برای حل مسائل فرهنگ اقداماتی انجام داد و در سال آینده حمایت از مجموعه‌های داخلی در دستور کار قراردارد زیرا آنها می‌توانند نیازهای داخلی را تأمین کنند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه صنایع کاغذسازی مازندران دارای توانمندی‌های زیادی است ابراز امیدواری کرد: با همت مجموعه و بخش‌های مختلف دولت از جمله آموزش و پرورش، صمت وفرهنگ و ارشاد بتوانیم نیازهای خود را از کارخانه‌های داخلی نظیر مازندران تأمین کنیم.

وی با اشاره به تامین کاغذ روزنامه و آموزش و پرورش از داخل،گفت: برای چاپ روزنامه ۳۰ هزار تن و برای چاپ و نشر حدود ۲۷۰ هزار تن کاغذ نیاز داریم و آموزش و پرورش نیز به ۴۰ هزار تن کاغذ نیازمند است و باید جدولی تهیه کنیم و ببینیم چه میزان از کاغذ را می‌توان در داخل تأمین کرد.

وزیر ارشاد گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان‌های کشور می‌توان تا ۸۰ درصد نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر را در داخل تولید و تأمین کرد و امیدواریم تا یکسال و نیم آینده این کار انجام شود.

در ادامه امید نیک‌نژاد مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران نیز در این بازدید ضمن تشریح برخی فعالیت‌ها و ویژگی‌های این مجموعه گفت: این شرکت می‌تواند کاغذ مورد نیاز کشور را تامین کند اما در این مسیر به حمایت نیاز داریم. با این حال حتی اگر حمایتی انجام نشود متعهدیم که تا پایان سال هشت هزار تن کاغذ تحریر به بازار داخلی عرضه کنیم.

شرکت چوب و کاغذ پس از اجرای قانون تنفس جنگل چندین بار مورد حمایت دولت قرار گرفت که از جمله آن تامین ۱۰ میلیون دلار ارز به نرخ نیمایی برای تامین مواد اولیه در سال ۱۳۹۸ بود .یکم آبان امسال پس از پنج سال توقف فعالیت صادراتی این شرکت، با صادرات کاغذ به ترکیه روند عرضه تولیدات این کارخانه به بازار خارجی از سر گرفته شد.