دولت با تخصیص ارز به کاغذ در سال 99 موافقت کرد

معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: به دنبال درخواست وزیر ارشاد از هیئت دولت،‌ دولت با تخصیص ارز به کاغذ برای سال ۹۹ موافقت کرده اما سهمیه آن کمتر از سال ۸۸ است.

به گزارش مملکت آنلاین، تجربه رجوع ناشران به بازار آزاد کاغذ در یک ماه گذشته نشان داده است که تخصیص ارز برای کاغذ اگرچه توانسته نشر را تا حدودی در دو سال گذشته سراپا نگه دارد، اما این مسکن‌های موقت موجب شده است تا از حل مسئله کمبود کاغذ در کشور غافل شویم.

متاسفانه در 10 سال گذشته حمایت از تولید داخلی کاغذ تنها در حد حرف باقی مانده است و کارخانه‌هایی هم که برای این منظور راه‌اندازی شده و یا احیا شده بودند دوباره در دو سال اخیر یا خط تولید خود را متوقف کرده‌ یا مسیر اشتباهی را در تولید پیموده‌اند.

به باور بسیاری از فعالان تولید کاغذ در ایران دولت در مسیر اشتباهی برای حمایت از تولید کاغذ قدم برداشته است،‌ حمایت از تولید کاغذ با استفاده از سنگ آهک و رشد روز افزودن کارخانه‌هایی که به تولید کاغذ بسته‌بندی روی آورده‌اند،‌ آن هم در صورتی که در این زمینه مازاد تولید وجود دارد، موجب شده تا نیاز کشور به کاغذ چاپ و تحریر به فراموشی سپرده شود و انباشت سرمایه در جایی که چندان نیازی وجود ندارد‌، انجام شود.

در سایه همه این کم توجهی‌هاست که انتظار می‌رود بازار کاغذ دوباره با بحرانی شبیه به آنچه در سال 97 تجربه کرد روبرو شود و در این میان ناشران که مصرف کننده اصلی کاغذ چاپ و تحریر در کشور هستند،‌ بیش از پیش متضرر شوند. آن زمان است که همه دوباره داد حمایت از تولید سرخواهند داد بدون اینکه در دوران آراتمش فکری برای آن کرده باشند.

حدود یک ماه است که توزیع کاغذ دولتی به دلیل تخلف دو وارد کننده در تحویل کالا،‌ متوقف شده است،‌ ناشران که پیش از آن نیز برای پاسخ به بخشی از نیار خود هرچند اندک به سراغ بازار آزاد می‌رفتند،‌ این بار کل نیاز خود رد یک ماه گذشته را از بازار آزاد تامین کرده‌اند این امر موجب شده تا قیمت ها با 50 تا 70 هزار تومان افزایش مواجه شوند.

اما مسئله نگران کننده وضعیت بازار کاغذ در سال آینده و پس از اتمام کل سهیمه باقی مانده از کاغذ دولتی سال گذشته است،‌ حالا که کمتر از یک ماه از توقف توزیع می‌گذرد قیمت‌ها این اندازه افزایش پیدا کرده است با اتمام سهیمه چه خواهد شد؟ هر چند نباید از نظر دور داشت که تخصیص ارز دولتی به کاغذ مسکن موقتی است که موجب شده تا توجه از مسئله اصلی یعنی تولید دور شود،‌ اما نمی‌توان منکر تاثیری که این اقدام بر بازار نشر داشته است،‌ شد.

از سوی دیگر با وجود اینکه معاون اول رئیس جمهوری در ابتدای سال در جلسه‌ای از عدم تخصیص ارز به کاغذ خبر داده بود،‌ اما شنیده‌ها حاکی از این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدنبال جلب موافقت دولت با این موضوع بوده است.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع گفت:‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای خواهان اختصاص ارز به کاغذ برای سال جاری شده بودند که موافقت اولیه برای این تخصیص انجام شده است، البته رقمش تغییر کرده است.

وی در پاسخ به اینکه رقم ارز دولتی کاغذ کاهش یافته است یا افزایش،  یادآور شد: با وضعیت موجود قطعاً افزایش نخواهد داشت‌، اما جای نگرانی نیست به مقدار نیاز درخواست شده و موافقت اولیه آن نیز صادر شده است. اما اینکه چه زمانی تخصیص پیدا کند‌، مشخص نیست.

جوادی همچنین با اشاره به خلف وعده دو واردکننده ادامه داد:‌ کارگروه در حال بررسی موضوع است و امیدواریم زودتر نتیجه حاصل شود.