آمادگی برای واردات مواد اولیه تولید کاغذ

سیدحسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا از آمادگی و استقبال واردکنندگان برای واردات مواد اولیه تولید کاغذ در کشور خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیدحسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، با اشاره به ثبات در بازر کاغذ گفت:‌ تعیین قیمت انواع کاغذ و مقوا در بازار تابع عرضه و تقاضا است،‌ همچنین نرخ جهانی کاغذ و ارز نیز بر این بازار تاثیرگذار است،‌ اگر قیمت جهانی کاغذ ثابت باشد،‌ قیمت بازار کاغذ نیز با ثبات روبروست اگر متغییر باشد،‌ قیمت کاغذ در ایران نیز متغیر خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در ماه‌های گذشته نرخ جهانی کاغذ نوسانات زیادی داشته است، به تبع آن در داخل کشور نیز شاهد نوسان قیمت بوده‌ایم،‌ ارز نیز نوسان قیمت داشت که آن نیز خود بر التهاب بازار کاغذ موثر بود. اما آنچه که موجب بالا رفتن قیمت کاغذ شد‌، بیش از همه افزایش قیمت جهانی این کالا بود.

میرباقری ادامه داد:‌ ما واردکنندگان کاغذ در ماه‌های گذشته با همکاری وزارت صمت تلاش کردیم با واردات بیشتر،‌ ثبات قیمت را به بازار برگردانیم.

وی در خصوص اینکه ثبات فعلی تا چه زمانی در بازار ماندگار است،‌ گفت: ماندگاری قیمت کاغذ یا هر کالای دیگری بسته به قیمت جهانی آن دارد. اما آن چیزی که اکنون می‌توانم بگویم این است که در سایه همکاری و اعتمادی که بین واردکنندگان و وزارت صمت ایجاد شده این ثبات به وجود آمده است.

میرباقری با رد این شایعه که واردکنندگان تمایلی به واردات ندارند، افزود:‌ اگر واردات انجام نمی‌شد،‌ قیمت کاغذ در بازار آزاد کاهش پیدا نمی‌کرد، با توجه به همکاری وزارت صمت در تایید تقاضاهای واردات ما بحران اول مهر را که هر ساله موجب افزایش قابل توجه قیمت می‌شد،‌را به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به تلاش دولت برای خودکفایی در تولید کاغذ داخلی اضافه کرد:‌ ما هم از خودکفایی استقبال می‌کنیم،‌ اگر تولیدداخلی بتواند بخش کاغذ مورد نیاز کشور را تأمین کند،‌ ما نیز به سمت واردات مواد اولیه برای تولید خواهیم رفت که استفاقا برای ما سهولت بیشتری دارد.بارها نیز اعلام کرده‌ایم که آمادگی واردات مواد اولیه را داریم و برخی از تولیدکننده‌ها نیز استقبال کرده‌اند.

میرباقری با بیان این مطلب که امروز احتکار کاغذ دیگر معنا ندارد،‌ گفت: احتکار کاغذ امروز به ضرر واردکننده است،‌ احتکار زمانی رخ می‌داد که ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. ما امروز خواهان بازار تجارت آزاد هستیم،‌ بازار بدون رانت،‌ در این شرایط است که بازار با رقابت بین فعالان خود را پیدا می‌کند. خوشبختانه اکنون مشکلی با وزارت صمت نداریم،‌ و همکاری‌های خوبی انجام شده است،‌ مشکل ما با بانک مرکزی بر سر تامین به موقع ارز است.

منبع: تسنیم