برگزاری اختتامیه نخستین رویداد ملی شتاب در چوب و کاغذ کشور/ برتری ۴ ایده

با همت مرکز علمی کاربردی چوب و کاغذ مازندران، اولین رویداد ملی شتاب در صنعت چوب و کاغذ کشور برگزار شد و پس از توزیع فراخوان در سطح کشور و بررسی مقالات و ایده‌های رسیده به دبیرخانه همایش، طی یک وبینار، ایده‌های برتر معرفی شدند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی شرکت چوب و کاغذ مازندران، با همت مرکز علمی کاربردی چوب و کاغذ مازندران، اولین رویداد ملی شتاب در صنعت چوب و کاغذ کشور برگزار شد و پس از توزیع فراخوان در سطح کشور و بررسی مقالات و ایده‌های رسیده به دبیرخانه همایش، طی یک وبینار،  ایده‌های برتر معرفی شدند.
امید محمدی رئیس دانشگاه علمی کاربردی چوب و کاغذ مازندران در ابتدای این وبینار ضمن قدردانی از هیأت مدیره و سرپرست چوب و کاغذ مازندران که از این رویداد  علمی و پژوهشی حمایت کردند، اظهار کرد: این رویداد بر چهار محور اصلی تمرکز دارد شامل “استفاده از فناوری نانو در فرایند تولید کاغذ”، “بهینه‌سازی مصرف انرژی در فرایند تولید کاغذ”، “استفاده بهینه از ضایعات پلاستیک کاغذهای باطله” و “استفاده بهینه از ضایعات چوب”.
وی استقبال ایده‌پردازان از این رویداد را بسیار خوب و دلگرم کننده توصیف کرد و گفت: امیدواریم برگزاری چنین رویدادهایی در آینده نیز استمرار یابد.
*آموزش نقش موثری در افزایش تولید و ارتقای کیفیت دارد
عباس صفری رئیس هیأت مدیره و سرپرست شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از تلاش دانشگاه علمی کاربردی چوب و کاغذ مازندران گفت: اتفاقاً جا داشت که شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان پیشگام تولید کاغذ در کشور دست به چنین اقدام ارزشمندی بزند و من امیدوارم دبیرخانه علمی این همایش فعال باشد و کار را ادامه دهد.
وی گفت: آموزش نقش موثری در افزایش تولید و ارتقای کیفیت در کار شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان قطب صنعت کاغذ در مازندران و کشور دارد به ویژه اینکه ما هم از نظر نیروی انسانی متخصص و هم از نظر زیرساخت‌های لازم وضعیت مطلوبی داریم و این ظرفیت باید مورد استفاده قرار گیرد.
* پیشتاز ماندن چوب و کاغذ مازندران، در گرو خلاقیت و نوآوی است
 عبدالرضا شیخ‌الاسلام رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مازندران نیز که به صورت مجازی در این رویداد حضور داشت این اقدام چوب و کاغذ مازندران را ارزشمند توصیف کرد و گفت: حدود ۲۵ سال قبل که من برای اولین‌بار از این مجموعه بازدید کردم دریافتم که صنایع استقرار یافته در این مجموعه تا چه اندازه به روز است اما برای پیشتاز ماندن چنین مجموعه ای ما نیاز به خلاقیت و نوآوری داریم.
وی گفت: زمانی بود که تغییر  و نوآوری کند بود و در طی سال‌ها رخ می داد اما امروز نوآوری به ساعت رسید و ممکن است اتفاقی در نقطه ای از دنیا رخ دهد و ما دقایقی بعد از آن الگو بگیریم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مازندران در ادامه به یکی از اهداف این وبینار اشاره کرد و گفت: تکنولوژی نانو  توان بالایی برای تغییرات و ارتقای دستاوردهای تولید و همچنین کاهش ضایعات دارد.
وی همچنین تاکید کرد: کارخانه چوب و کاغذ مازندران از ذخایر ارزشمند کشور است و باید این ظرفیت به صادرات برسد و هدف از  راه‌اندازی مجموعه این بود که به جای صادرات چوب، به صادرات کاغذ برسیم که بسیار ارزشمند است و ارزآوری و اشتغال بیشتری دارد.
شیخ‌الاسلام افزود: باور من این است که اقدام شما، شروع یک کار ارزشمند است و امیدوارم با تلاش دبیرخانه علمی این همایش در آینده شاهد دومین و سومین رویدادهایی از این دست باشیم.
 اسدپور عضو هیأت علمی دانشگاه منابع طبیعی و  نیز در این جلسه به فرایند داوری مقالات رسیده به این همایش پرداخت و گفت: من از همه کسانی که برای فراخوان دانشگاه علمی کاربردی چوب و کاغذ مازندران ارزش قائل شدند و دست به قلم بردند تشکر می‌کنم.
وی همچنین توضیح داد: در مجموع ۲۲ مقاله به هیأت داوران رسید که چهار ایده واجد شاخص‌های مورد نظر دانسته نشد و از فرایند داوری حذف شد و بقیه مقالات مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت چهار مقاله به عنوان مقالات برتر و یک مقاله هم شایسته تقدیر دانسته شد.
گفتنی است چهار ایده زیر با رای داوران به عنوان ایده برتر تشخیص داده شد:
۱ـ استفاده از پسماندهای نیشکر (باگاس) در تولید خمیر NSSC
ارائه‌کنندگان: شعبان قدبنان، مرتضی معلمی، نیما فارسی، سیده مهرآسا مظلومی‌فر
۲ ـ استفاده از نشاسته کاتیونی داخلی به جای ریتنشن اید و خمیر الیاف بلند وارداتی.
ارائه کننده: ناصر رسول‌پور
۳ـ استفاده از AKD در ماشین کاغذ (PM۱)
ارائه کننده: مجتبی گلی، عبدالله بریمانی
۴ـ استفاده از فرایند جدید مولتی دیسک اسکروپرس (screwpress) در خشک کردن ماد خروجی از کلاریفایر (MDSP)
ارائه کننده: مهدی صادقی
در ادامه این رویداد، صاحبان ایده‌های برتر به معرفی ایده‌های خود پرداختند و آن را تشریح کردند و در پایان نیز جوایز خود را از مدیران دریافت کردند.