نیم قرن بهره‌برداری دوستانه و مشترک ایران و آذربایجان از سد ارس

مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل با اشاره به اهمیت رودخانه‌های مرزی و بهره‌برداری مشترک بین دولت‌ها از این منابع آبی، بهره‌برداری دوستانه و مشترک بین ایران و آذربایجان از سد ارس را طی دوران‌های مختلف تاریخی و تحت حکومت‌های متفاوت، حاصل تعامل سازنده و مثبت دانست.

به گزارش زیست آنلاین، محمدعلی فرحناکیان در جلسه هماهنگی برگزاری آئین پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری مشترک از سد مرزی ارس بین ایران و آذربایجان، نیم قرن بهره‌برداری دوستانه و مشترک از این سد را افتخاری در سطح بین‌المللی قلمداد کرد و افزود: بهره‌برداری از رودخانه ارس برخلاف اغلب رودخانه‌های مرزی در دنیا که محل مناقشه‌اند، محل دوستی و موجب افتخار دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.

یوسف غفارزاده – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز ضمن اشاره به روابط تفاهم‌آمیز دو کشور در رعایت پروتکل‌ها، برداشت حقابه و دریافت انرژی افزود: راز این تفاهم و بهره‌برداری دوستانه، برخورد فنی و تخصصی با موضوع، فارغ از هرگونه مسائل سیاسی بوده و حفظ احترام متقابل و تقسیم برابرمنابع آب و انرژی تحت مدیریت مشترک این سد، به نگهداشت این تفاهم یاری نموده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث بهره‌برداری و نگهداری از نیرگاه نهایت دقت لازم صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد: این سد و نیروگاه تا ۵۰ سال دیگر نیز پاسخگوی نیازها باشد.

وی افزود: مدیریت مشترک در تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از سد و نیروگاه و مشارکت در هزینه‌ها، پایبندی به توافقات جلسات هماهنگی و پروتکل‌ها، از عواملی است که مدیریت این سد را تاکنون با موفقیت همراه کرده است./ایسنا