نابودی صخره های مرجانی کارائیب برای توسعه گردشگری

 زیست آنلاین: قرار است صخره های مرجانی کارائیب از بین بروند تا راهی برای کشتی های دریایی در جزایر کیمن فراهم شود.

به گزارش زیست آنلاین، این صخره ها یکی از با ارزش ترین صخره های مرجانی بریتانیا هستند که در سواحل جزایر کیمن قرار گرفته اند و توسط شاهزاده چارلز به عنوان “نمونه درخشان” از  کشوری که از زندگی دریایی خود دفاع می کند ستایش شده است.

15 هکتار از صخره های مرجانی، که زیستگاه گونه ای از لاک پشت های در معرض خطر انقراض نیز هستند، باید از بین بروند تا بتوانند برای توسعه بخشی از برنامه های گردشگری، دو اسکله کشتی کروز را راه اندازی کنند.

فعالان محیط زیست هشدار داده اند که برای اجرای  پروژه جورج تاون 22 هکتار از دریا باید لایروبی شود، و این رسوب زدایی باعث می شود که آبهای آکوامارین با شفافیت کریستالی به رنگ سفید تیره تبدیل شود.

در ماه دسامبر، اولین رفراندوم عمومی در این جزایر برگزار می شود و قرار است در مورد آینده صخره ها تصمیم گیری شود.

این نگرانی ها وجود دارد که ممکن است با این رفراندوم صخره ها حفظ نشوند، زیرا مبارزان ادعا می کنند دولت آخرین طرحها را برای توسعه اسکله ها ارائه کرده است و همچنین تاریخ رای گیری نزدیک به تعطیلات کریسمس است و این به معنی است که بسیاری از ساکنان در تعطیلات هستند و ممکن است در رای گیری حضور پیدا نکنند.

شایرلی روستون، از گروه انتخاباتی بندر کروز کایمن گفت: “محیط دریایی میراث مردم کیمانی است و تصمیمات اتخاذ شده امروز، عواقب جبران ناپذیری برای نسل های آینده به همراه خواهد داشت.” وی افزود: “ما باید مسئول منابع طبیعی با ارزش خود باشیم.”

با لایروبی بستر دریا و ساخت دو اسکله بر روی آن، بخش عظیمی از زندگی دریایی برای همیشه به زیر آب خواهد رفت.

اولین ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA)، که در سال 2015 ارائه شد، نشان داد 15 هکتار از زیستگاه صخره های مرجانی به طور دائم از بین خواهد رفت.

VIPP به روزنامه دیلی تلگراف گفت که آنها برای تلاش و نجات برخی از مرجانهای در معرض خطر در منطقه، مانند الخورن و استاگورن، برنامه های “جابجایی” را انجام می دهند.

با استناد به مطالعات متعدد و تجارب موفق گذشته در زمینه ترمیم صخره های آسیب دیده، آنها امیدوارند که بخش اعظم مرجان های آسیب دیده را قبل از لایروبی جابجا می کنند.

آنها همچنین برنامه های خوش بینانه ای برای “باغبانی مرجانی” دارند، یعنی قبل از جابه جایی مرجان ها به محیط مناسب دیگر آنها را در مخازن تانک ها سالم نگه می دارند که این ایده برای نگه داری یک میلیون مرجان بعید به نظر می رسد.

هفته گذشته، آلدن مک لافلین، نخست وزیر جزایر، به خبرنامه محلی کایمن قطبنما گفت: اطلاعات کافی در خصوص جزئیات طرحها برای برنامه های توسعه گردشگری و جابجایی مرجان ها وجود دارد تا مردم بتوانند تصمیم آگاهانه ای اتخاذ کنند.

اکنون CIG اعلام کرده است که آخرین اطلاعات از جزئیات طرحها طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

منبع : telegraph