موضوع کاغذ مهم‌ترین مشکل ناشران قمی محسوب می‌شود

 عده‌ای از ناشران قمی امروز در دیدار معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند و مهم‌ترین دغدغه خود را موضوع کاغذ عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، عده‌ای از نمایندگان انتشاراتی‌های استان قم عصر شنبه در اداره کل ارشاد قم با معاون فرهنگی وزیر ارشاد دیدار کردند.

در ابتدای این جلسه نماینده انتشارات راهیان بیان کرد: ما در فضای کار شفاهی اولویت‌هایی داریم که یکی از آن‌ها تاریخ شفاهی پیشرفت بوده و امیدآفرین و انگیزه‌بخش است.

وی افزود نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در گذشته واحدی به نام واحد اعزام مبلغ داشتند و با توجه به اینکه نهادهای رهبری در دانشگاه‌های شهرستان‌ها توان دعوت از شخصیت‌ها را نداشتند می‌توان یک چنین واحدی در وزارت ارشاد راه‌اندازی شود تا از این شخصیت‌ها دعوت شود تا در سراسر کشور به‌ صورت تور نویسندگان کتاب حضور داشته باشند این‌ یک حمایت خوب از ناشران و نویسندگان است.

عسکری تأکید کرد: خروجی‌های فرهنگی در عرصه بین‌الملل نیازمند ساماندهی است که چه کتاب‌هایی به ترجمه درآید.

نماینده انتشارات کتابستان هم در این جلسه بیان کرد: مهم‌ترین دغدغه ما موضوع کاغذ بوده و باید تعیین تکلیف شود تا آیا کاغذهای دولتی در اختیار ما قرار خواهد گرفت یا خیر.

در پاسخ به این نکته احمدوند قول مساعد تأمین کاغذ موردنیاز در حد وجود امکانات از هفته آینده را داد.

فقیهی‌نژاد از انتشارات کتاب فردا هم در سخنانی تأکید کرد: ارتباط با ناشران بین‌المللی برای قم می‌تواند مفید باشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک پیش‌نویس خوبی در این زمینه دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دیباج نیز در سخنانی اظهار داشت: توصیه ما این است که اگر کاری انجام می‌شود، ماندگار باشد مثلاً ما وقتی آثار را می‌بینیم بگوییم که این کار در فلان دوره وزارت انجام‌ شده است.

وی ادامه داد: در انتهای دولت گذشته برخی از آیین‌نامه‌ها تصویب‌ شده و لازم است دبیرخانه‌های لازم برای اجرایی شدن مصوبات ایجاد شود.

دیباج اضافه کرد: در حال حاضر برخی از مجموعه‌های دولتی ما در عرصه فرهنگ تکلیف مشخصی ندارند و برخی از این مجموعه‌ها زیان ده به‌حساب می‌آیند؛ به این صورت که بودجه می‌گیرند، اما خروجی‌های لازم را ندارند. اگر این مجموعه‌ها واگذار شوند آثار بهتری خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در پاسخ به این نکته احمدوند بیان کرد: درباره اصل 44 جزئیاتی وجود دارد که نیازمند چکش کاری است چرا که در حوزه اقتصاد این واگذاری‌ها گاهی دردسرساز بوده و در فرهنگ نیز عواقب خود را خواهد داشت.

نماینده انتشارات کاظمی هم در این جلسه یادآور شد: برخی از افراد به‌ اشتباه بیان می‌کنند که نشر اشتغالی ایجاد نمی‌کند همچنین یک صندوق حمایت مناسب از ناشران وجود ندارد؛ معافیت مالیات که به ناشران نسبت داده می‌شود صحیح نیست.

خلیلی اضافه کرد: اینکه بیان می‌شود بیمه به ناشران تسهیلات خاص می‌دهد درست نبوده و حمایت خاصی از ناشران وجود ندارد.

نماینده نشر مطاف عشق هم در این جلسه تاکید کرد: توزیع و فروش کتاب در قم مشکلاتی را دارد ما در قم کتابخانه اینترنتی تخصصی نداریم و در هیچ سایتی این امکان وجود ندارد که بتوان چند صفحه از کتاب را خواند.

وی ادامه داد: پخشی‌های اصلی کشور با بسیاری از موضوعات زاویه دارند و گاهی به ما بیان می‌شود که ما موضوعات شما را کار نمی‌کنیم. نیاز است در این زمینه حمایت‌هایی از چنین موضوعات که کمتر بازاری هستند انجام شود.

کاظمی بیان کرد: برای سایت تخصصی فروش کتاب ایده‌های خوبی داریم و برای اینکه در پلتفرم اولیه انجام شود، هزینه بردار است که نیازمند حمایت وزارت ارشاد است.

همچنین یکی از ناشرین استان در این برنامه یادآور شد: ما برای خیلی از کارها درجه‌بندی کیفیت داریم ولی برای کتاب این موضوع را شاهد نیستیم لازم است برای کتاب از نظر شاخص‌های تخصصی درجه‌بندی‌ها را در نظر گرفت.