مجوز چاپ کتاب به بیش از ۱۰۰هزار عنوان رسید

سمنان- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب سال ۹۸ مجوز چاپ و انتشار گرفت درحالی که این آمار در سال ۹۲ حدود ۶۰ هزار عنوان کتاب بود.

سید عباس صالحی روز پنجشنبه در حاشیه سفر به استان سمنان در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا ابراز داشت: سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد کتاب‌هایی که مجوز چاپ و انتشار گرفتند تا حدود ۹۰ هزار عنوان کاهش یافت اما همچنان نسبت به سال ۹۲ و آغاز دولت تدبیر و امید به مراتب بیشتر بود.

کرونا ۹۰ هزار میلیارد ریال به فرهنگ و هنر ایران خسارت زد

وی افزود: از آنجا که ذات فرهنگ و هنر با تجمع آمیخته است، محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در تمامی جهان بیشترین آسیب را به این حوزه وارد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس آخرین برآورد در پایان اردیبهشت ۱۴۰۰، خسارت کرونا به فرهنگ و هنر کشور ۹۰ هزار میلیارد ریال است.

صالحی با بیان اینکه این میزان زیاد خسارت غیرقابل چشم‌پوشی و انکار است گفت: شرایط خاص دولت و مشکلات موجود، بر توانایی دولت در جبران این خسارات تاثیر منفی گذاشت با این حال به منظور پرداخت تسهیلات معیشتی به هنرمندان تا حد توان تلاش شد.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات معیشتی حداقلی به هنرمندان آسیب دیده از کرونا پرداخت شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مرحله اول تسهیلات از طریق سامانه کارا هفت میلیارد ریال به هنرمندان پرداخت شد و ثبت نام مرحله دوم نیز در حال انجام است.

صالحی بیان کرد: نوعی دیگر از حمایت‌های این بود که ۶ ماه حق بیمه هنرمندان به حساب بیمه‌شدگان بازگردادنده شد.

وی افزود: ۸۰ هزار نفر در صندوق هنر عضویت دارند که از این تعداد، حدود ۲۰ هزار نفر شاغل در جاهای مختلف هستند و ۶۰ هزار نفر بیمه شده بیمه هنرمندان هستند.

صالحی هم چنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا مرحله به مرحله در حال انجام است گفت: خبرنگاران به عنوان مشاغل پرخطر شناسایی شدند و از اولویت‌های واکسیناسیون هستند.

وی بیان کرد: ثبت نام این افراد در حال انجام است و طی ماه‌های آینده با تامین واکسن، واکسیناسیون خبرنگاران انجام می‌شود.

۲۶۰ شهر در طرح شهرهای خلاق مشارکت کردند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از مجموع یکهزار شهر ایران، ۲۶۰ شهر در طرح شهرهای خلاق شرکت کردند و بر اساس قضاوت داورها، شهرهای خلاق در رسته‌های مختلف انتخاب شدند.

صالحی با اشاره به اینکه در مرحله اول داوری شهرهای منتخب معرفی شدند و در مرحله دوم نام های متناسب به شهرهای خلاق اطلاق شد ادامه داد: شهرهایی که در عناوین مشترک انتخاب می‌شوند، با ادغام با یکدیگر شبکه شهرهای خلاق را تشکیل می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر شبکه باید حداقل شامل پنج شهر باشد، از این رو تا کنون شبکه‌ای از شهرهای خلاق در کشور تشکیل نشده است.

صالحی بیان کرد: این عناوین فرصتی برای ارتقای فرهنگ و اقتصاد هنر را در اختیار شهرها قرار می‌دهد و لازم است هم ستاد وزارتخانه و ستاد شهرهای منتخب از این موقعیت استفاده حداکثری کنند.

وی با اشاره به عنوان سمنان شهر خلاق سفال و سرامیک گفت: با معرفی آثار سفال و سرامیک سمنان در داخل شهر و در مسیرهای مسافران می‌توان سفال را به عنوان سوغات و دیدنی‌ فرهنگی و هنری این شهر معرفی کرد.

اقبال سمنان برای دریافت عنوان «پایتخت کتاب ایران» زیاد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طرح پایتخت کتاب، به مرور زمان رقابت‌ها سخت‌تر و تنگاتنگ‌تر می‌شود زیرا تعداد شهرها و طرح‌های خلاقانه ارائه شده به مرور افزایش می‌یابد.

صالحی افزود: شهر سمنان با توسعه فعالیت‌های کتابخوانی و جام باشگاه‌های کتابخوان و همچنین ارائه چند طرح نو و خلاقانه اقبال زیادی برای دستیابی به عنوان «پایتخت کتاب ایران» دارد.

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری یک روزه برای حضور در چند برنامه افتتاح و شرکت در همایش پیش‌کنگره نکوداشت آیت‌الله العظمی فقید حسینی شاهرودی به سمنان سفر کرده است.