رونمایی از جایزه کیفیت جهان اسلام در سازمان ملی استاندارد

جایزه کیفیت جهان اسلام با حضور رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور رونمایی شد. در این مراسم رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: مدل جایزه کیفیت جهان اسلام، ساختار مدیریتی است که موجب بهسازی کیفیت واحدهای تولیدی می شود.

بازار؛ گروه ایران: جایزه کیفیت جهان اسلام با حضور رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور رونمایی شد. غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهوری در آیین رونمایی از مدل کیفیت جهان اسلام در سازمان ملی استاندارد ایران افزود: مدل کیفیت جهان اسلام برگرفته از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول دولت مردمی است.

وی گفت: به طور قطع این الگوها، بیانیه ها و سند تحول، جهت استحضار و اقدام لازم هستند.

اسماعیلی تاکید کرد: اگر قبل از تدوین و ابلاغ سند و پس از آن عملکردها متمایز است و در هر لحظه عملکرد و رفتارمان را با بیانیه گام دوم انقلاب انطباق دادیم، معلوم می‌شود که عامل به آن هستیم.

وی با اشاره به مدل کیفیت جهان اسلام، تصریح کرد: انتخاب این عنوان بار مسوولیت را بسیار سنگین کرده است و باید همه ابعاد آن به طور دقیق سنجیده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: اسلام دین استاندارد و کیفیت است و ضوابط جهان اسلام به معنای استانداردسازی است، به طوری که همه ابعاد وجودی زندگی انسان از جمله در عبادت، سخن گفتن، راه رفتن، پوشش و غیره، برپایه استاندارد است.

تدوین مدلی با تکیه بر مبانی فکری اسلامی

مهدی اسلام‌پناه هم امروز در این مراسم اظهار داشت: طرح شکل‌گیری جایزه ملی کیفیت ایران در سال ۸۱ به تصویب رسید و ۱۶ سال نیز جایزه ملی کیفیت برگزار شده است اما در دولت سیزدهم با رویکرد تحولی در سازمان ملی استاندارد ایران ضرورت تدوین مدلی بومی به منظور تحول در جایزه ملی کیفیت ایران تحت عنوان مدل کیفیت جهان اسلام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد کرد تا در این راستا تدوین مدل مبتنی بر دانش تخصصی روز و همچنین با تکیه بر مبانی فکری اسلامی و ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی‌ و ‌اسناد بالادستی نظام انجام شده و مبنای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: مدل جایزه کیفیت جهان اسلام، ساختار مدیریتی است که با بکارگیری مبانی علمی تخصصی و دانشی و با تکیه بر اصول و مفاهیم اسلامی و توجه داشتن به ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی و سیستم خودارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در جهان اسلام را فراهم خواهد کرد.

وی اظهار داشت: این مدل در جلسات کارگروه تخصصی با مشارکت اساتید علمی دانشگاه‌های کشور و حوزه کیفیت دستگاه‌های اجرایی و متخصصین سازمان ملی استاندارد تدوین شده است.

اسلام‌پناه اظهار داشت: این مدل با ۲۵۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی تدوین و در پنجمین کمیته فنی دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت ایران طرح و بررسی شد و پس از اخذ نظرات ارزشمند اعضای کمیته فنی در ششمین کمیته فنی دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت ایران مورد تأیید قرار گرفت و در سی و سومین اجلاسیه شورای سیاست‌گذاری جایزه ملی کیفیت ایران در ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ به تصویب نهایی رسید و به عنوان ملاک اعطای جایزه ملی کیفیت ایران قرار گرفت.

اسلام پناه با بیان اینکه توجه به معنویت و اخلاق در مدل‌های سرآمدی و تعالی کیفیت، ترویج و فرهنگ سازی سبک زندگی و کار اسلامی ایران از جمله اهداف نظام جامع ارزیابی ملی کیفیت است، گفت: ایجاد فضای رقابتی در بخش‌های مختلف کشور اعم از خصوصی و دولتی، تحقق عدالت و توازن در کیفیت کالا و خدمات کشور و تلاش در راستای افزایش کیفیت کالا و خدمات و افزایش بهره‌وری ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی در کشور از دیگر اهداف نظام جامع ارزیابی ملی کیفیت است.

وی اظهار داشت: جایزه کیفیت جهان اسلام در هشت طبقه‌بندی آموزش، بهداشت و درمان، بخش خصوصی، بخش دولتی و عمومی، بخش تولید، بخش صنایع کوچک بخش خدمات و بخش محصولات دانش بنیان و فناورانه دیده شده است و برای آن سه سطح جایزه تندیس، تقدیرنامه اشتهار به کیفیت و گواهی اهتمام به کیفیت در نظر گرفته شده است.