رشد ۱۲۶ درصدی صادرات ایران به روسیه در تیرماه

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به رشد 126 درصدی صادرات ایران به روسیه در تیرماه سال جاری، ابراز امیدوار کرد نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو اتفاق خوبی برای حوزه صنعت خوردو و ارتباط خورویی 2 کشور ایجاد کند.

به گزارش از سازمان توسعه تجارت ایران، جلسه هماهنگی افتتاح پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو در سفارت جمهوری اسلامی ایران با حضور علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و اعضای انجمن تولیدکنندگان و قطعه‌سازان خودرو برگزار شد.

پیمان پاک در این جلسه با بیان اینکه امروز یک فرصت تاریخی برای ارتباط تجار کشورمان با روسیه ایجاد شده، تصریح کرد: طرف روس از ابتدای تحریم‌های ظالمانه کشورش در بحث خودرو، درخواست همکاری مشترک دادند و امروز حضور مقتدرانه در یک فضای بسیار مناسب، نشان دهنده عزم جدید دولت و پای کار بودن بخش خصوص بوده است.

وی با بیان اینکه رشد صادرات ایران به فدراسیون روسیه در تیرماه امسال در مقایسه با سال گذشته 126 درصد بوده است، تاکید کرد: امروز نزدیک به 60 هیات از طرف روسیه به ایران و از ایران به روسیه رفت و آمد داشته است. ایران در حوزه خودرو و قطعات خوردو در دوران تحریم پیشرفت شگرف و خوبی انجام داده و امیدوارم نمایشگاه فردا اتفاق خوبی برای حوزه صنعت خوردو و ارتباط خورویی 2 کشور ایجاد شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه خاطرنشان کرد: پیگیری توافقات و مذاکرات 2 جانبه بین قطعه‌سازان و خودروسازان 2 کشور، بسیار حائز اهمیت است. به‌عنوان مثال در حوزه تفاهم‌نامه صندوق ضمانت صادرات ایران با طرف روسی، 20 بار قرارداد را طرف روس تغییر داد ولی بازهم معتقدیم این قرارداد باید امضا شود و به دوستان تاکید کردم که حتما به جد پیگیر مسائل باشند.

کاظم جلالی نیز در این جلسه با اشاره به تغییر و تحولات اقتصادی در فدراسیون روسیه گفت: بعد از 24 فوریه، زمینه همکاری متفاوتی بین ایران و روسیه ایجاد شده و آنهم به 2 دلیل است. یکی آنکه در گذشته نگاه روس‌ها به ما نگاه گسترش روابط نبوده و دوم اینکه نگاه دولت سیزدهم نگاه به همسایه بوده که یک هدف‌گذاری درست است.

وی با بیان اینکه سهم صادرات ایران در سال 2021 در کشور روسیه از میزان 297 میلیارد دلار تنها 1 میلیارد دلار بوده، تصریح کرد: امروز با تنوع سبد کالاهایی و استفاده از صادرات کالاهای صادراتی هایتک می‌توان اتفاقات خوبی را برای صادرات کشور رقم زد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در ادامه یادآور شد: در وزارت صمت و به ویژه در سازمان توسعه تجارت جدیت بسیاری برای ارتقای صادرات کشور وجود دارد و امروز این جدیت با تشکیل بزرگترین پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

ایلنا