جدیدترین قیمت پوشک بچه و دستمال کاغذی در بازار

اخیرا بعضی از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌هـای عرضــه‌کـننده محصولات بهداشتی از کاهش توزیع بعضی از اقلام سلولزی مثل انواع دستمال کاغذی و پوشک بچه خبر می‌دهند. این نخستین‌بار از خردادماه است که در بازار این محصولات حرفی از کمبود یا اختلال در عرضه به میان آمده است.

به گزارش منیبان، بعضی خرده‌فروشی‌ها طی ۲ هفته اخیر اعلام کرده‌اند که توزیع دستمال کاغذی در خرده‌فروشی‌ها کم شده است. برخی خانواده‌های دارای نوزاد و کودک نیز به‌تازگی برای خرید پوشک بچه با مشکل مواجه شده‌اند و از کاهش توزیع این کالا حتی در بورس فروش این محصولات در منطقه بنی‌هاشم خبر داده‌اند.

به‌گفته فروشندگان، با توجه به الگوی پرتکرار «کاهش عرضه برای دریافت مجوز افزایش قیمت» که امسال بارها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفت، این احتمال وجود دارد که برای این محصولات هم درصدی از افزایش قیمت در راه باشد. تولیدکنندگان محصولات سلولزی اما کمبود یا هرگونه اختلال در توزیع این کالا و اقلام مشابه را به کلی رد می‌کنند و افزایش قیمت این محصولات را نیز با توجه به روند کاهشی بهای جهانی مواداولیه منتفی می‌دانند.
بیشتر بخوانید:

عضو هیأت‌مدیره یکی از شرکت‌های صنعتی تولید محصولات سلولزی بهداشتی درباره ادعای کاهش عرضه محصولات در خرده‌فروشی‌ها به همشهری گفت: تولید و عرضه محصولات سلولزی نه‌تنها کم نشده بلکه بازار به‌شدت در رکود است و آنچه عرضه می‌شود هم خریدار زیادی ندارد.

هاشم‌علی حسنی، با اشاره به کاهش فروش کارخانه‌ها به‌دلیل افت قدرت خرید مردم و همچنین پایان پاندمی کرونا افزود: بازار به‌قدری خراب است که تولیدکننده‌ها با فانوس دنبال مشتری می‌گردند و اگر فروشنده‌ای کمبودی در زمینه هرگونه محصول سلولزی داشت اعلام کند تا من هر تعداد کامیون که نیاز دارد برای او ارسال کنم.

شاید سلولزی‌ها ارزان شوند

این فعال صنفی احتمال افزایش قیمت اقلام سلولزی را نیز منتفی دانست و اعلام کرد: قیمت محصولات سلولزی از ابتدای امسال تاکنون به‌طور کلی ۲۰درصد افزایش داشته و بعید می‌دانم برای ادامه سال تغییر قیمت دیگری برای این اقلام در کار باشد.

حسنی با بیان اینکه قیمت جهانی مواداولیه اغلب صنایع رو به پایین است، اضافه کرد: با توجه به کاهش نرخ جهانی خمیر کاغذ، نه‌تنها دلیلی برای افزایش قیمت محصولات سلولزی وجود ندارد بلکه حتی می‌توان در آینده نزدیک کاهش قیمت را برای این محصولات متصور بود.

به‌گفته این فعال صنفی، تنها مشکلی که امسال در زمینه تولید برخی اقلام مثل دستمال کاغذی وجود داشت، کمبود کاغذ تیشو در بازار بود که به‌دنبال آزادسازی واردات آن، این کمبود برطرف شده و در این زمینه نیز دست‌کم تا پایان سال هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد.

اینترنت با پهنای باند اختصاصی،ویژه شرکت ها و سازمان ها (کلیک کنید!)

گرانی، دلیل رکود بازار

اقلام سلولزی از پرمصرف‌ترین و ضروری‌ترین کالاهای مصرفی مردم محسوب می‌شوند و تغییر فرهنگ بهداشتی مردم بعد از کرونا، مصرف این محصولات را افزایش نیز داده است. در چنین شرایطی ادعای تولیدکنندگان مبنی‌بر رکود در بازار این محصولات منطقی نیست و اگر چنین ادعایی درست باشد باید دلیل آن را در قیمت بالای این محصولات جست‌وجو کرد.

بعد از ابلاغ افزایش ۲۰درصدی قیمت همه محصولات سلولزی در تیرماه سقف قیمت مهم‌ترین محصولات برای مصرف‌کننده در سامانه۱۲۴(مرجع قیمت کالا و خدمات وزارت صمت) به ثبت رسید که بر این اساس، قیمت مصرف‌کننده هر بسته ۲۰۰گرمی دستمال کاغذی بسته به نوع و برند، ۷ تا ۲۴هزار تومان و هر بسته دستمال توالت ۲رولی ۱۴ تا ۳۸هزار تومان اعلام شده است.

هر بسته ۲۰تایی پوشک بچه نیز بسته به نوع و برند آن، بین ۴۱ تا ۵۹هزار تومان در این سامانه قیمت خورده است. براساس قیمت‌های اعلام‌شده در سامانه۱۲۴، حداکثر قیمت مصرف‌کننده هر بسته ۱۰عددی پد بهداشتی بانوان نیز بین ۱۰ تا نزدیک به ۲۹هزار تومان تعیین شده است؛ این در حالی است که مصرف‌کنندگان با قیمت‌های بسیار متفاوتی در فروشگاه‌ها مواجهند.

کمبود و گرانی شدید پوشک‌های کامل بزرگسال، خانواده‌های معلولان و سالمندان نیازمند به این کالا را با مشکلات زیادی مواجه کرده، به‌طوری که به‌گفته فروشندگان، بعضی از مصرف‌کنندگان به ناچار و برای کاهش هزینه، با کمک گرفتن از پوشک‌های نواری که قیمت پایین‌تری دارند، پوشک‌های کامل ‌یک‌بار مصرف را چندین‌بار استفاده می‌کنند.

کمترین قیمت پوشک‌های کامل بزرگسال برای هر بسته ۱۰عددی هم‌اکنون ۱۶۵هزار تومان است که بسته به سایز و برند تا ۴۵۰هزار تومان هم به فروش می‌رسد. تولید داخلی این محصول بسیار محدود است و با توجه به نیاز مبرم، خانواده‌ها ناچارند آنچه را در فروشگاه‌ها موجود است، با هر قیمتی خریداری کنند.

خانواده‌های دارای نوزاد هم این روزها برای پوشک بچه قیمت بسیار بالاتری نسبت به رقم اعلامی در سامانه۱۲۴ می‌پردازند. هر بسته ۱۰عددی پوشک کامل در برندهای معروف تولید داخل کشور ۵۵هزار تومان قیمت دارد و بسته ۲۸عددی به ۱۴۵هزار تومان هم می‌رسد.

بیشتر خانواده‌ها بسته‌های اقتصادی پوشک را تهیه می‌کنند که بین ۲۴۰ تا حدود ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد. در زمینه پدهای بهداشتی بانوان نیز اگر از محصولات بعضی از برندهای گران‌قیمت مثل سپتونا و ال‌ویز صرف‌نظر کنیم بهای هر بسته ۱۰عددی پد بهداشتی بین ۲۰ تا ۳۰هزار تومان است که با توجه به ضرورت تهیه و میزان مصرف، برای بسیاری از خانوارها رقم بالایی است.

در محصولات دیگر هم نرخ‌ها پایین نیست. دستمال آشپزخانه ۲رولی ۴۵هزار تومان و قیمت هر بسته‌ دستمال کاغذی اقتصادی که برخی از آنها با پایین‌ترین کیفیت ارائه می‌شوند بین ۱۱ تا ۲۸هزار تومان است.

این در حالی است که قیمت دستمال کاغذی‌ رومیزی برندهای مختلف با توجه به کیفیت دستمال و نوع بسته‌بندی تا بسته‌ای ۴۵هزار تومان هم می‌رسد. برای دستمال توالت نیز قیمت هر رول ۱۰ تا ۱۵هزار تومان است که گرچه از سقف قیمت اعلامی در سامانه۱۲۴ کمتر است ولی برای مصرف‌کنندگان قیمت بالایی محسوب می‌شود. هم‌اکنون بسته‌های ۸عددی دستمال توالت بین ۸۰‌تا۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.