به دلیل جنگ در اوکراین بازار کاغذ در التهاب خاصی قرار دارد/ تنها راهکار مدیریت بازار، تغییر استراتژی دولت است

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: قیمت‌های فعلی را باید استثنا گرفت، چرا که به دلیل حوادث اخیر در منطقه اوکراین بازار در التهاب خاصی قرار دارد، چون کالا‌های روسیه در دنیا خریدار چندانی ندارد، روس‌ها نیز کالا‌ها را با قیمت ارزان‌تر به جهت افزایش منابع ارزی داخل کشور عرضه کرده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اظهارداشت: رسیدن به خودکفایی در حوزه تولید کاغذ تحریر نیازمند سرمایه‌گذاری بلند مدت و تغییر استراتژی و سیاست در دولت است. بیان حمایت صرف کافی نیست، بلکه حمایت‌ها باید به مقام عمل بیاید.

وی افزود: درباره امکان تولید داخل و رسیدن به خودکفایی باید بگویم می‌توانیم در این راستا حرکت کنیم و با برنامه‌ریزی به خودکفایی هم برسیم و دولت سیزدهم هم در این زمینه گام‌هایی برداشته و حرکت در این مسیر را آغاز کرده است. به عنوان مثال در کارخانه کاغذ مازندران قرارداد حدود ۴۰ هزار تنی برای تامین نیاز وزارت آموزش و پروش جهت تامین کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی کشور به امضا رسید و در حال تولید آن است، این ظرفیت و توانمندی در چوب و کاغذ مازندران بوده، هست و خواهد بود که شخصاً اعتقاد دارم با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده بهینه از منابع بیشتر هم می‌تواند باشد.

روغنی بیان کرد: از سوی دیگر دولت از سایر کارخانه‌های تولید کاغذ مثل کارخانه پارس و شوشتر که ظرفیت تولید تحریر دارند، خواسته تا ۲۰ هزار تن تولید تحریر داشته باشند. به این ترتیب مشخصاً می‌گویم تصمیم‌گیری برای رفع مشکلات روندی مثبت نسبت به گذشته دارد، اما بازهم در همین شرایط برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید دقت عمل بالایی داشته باشیم.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اظهارداشت: از سوی دیگر در جلساتی که با حوزه ریاست جمهوری داشتیم از ما خواسته شد که در کارخانه پارس تولید تحریر را کلید بزنیم،، اما شرط آن بازسازی دستگاه هاست وضعیت ماشین‌آلات ما مناسب نیست، باید تجهیزاتمان بروزرسانی شود، نیازمند خرید مواد اولیه هستیم که نقدینگی بسیار بالایی را می‌طلبد که آن هم نیازمند تامین منابع مالی ارزان‌قیمت برای بازسازی و نوسازی است. خوب همه این موانع به‌گونه‌ای مانع از رسیدن به اهداف تعیین شده است.

وی گفت: قیمت‌های فعلی را باید استثنا گرفت، چرا که به دلیل حوادث اخیر در منطقه اوکراین بازار در التهاب خاصی قرار دارد، چون کالا‌های روسیه در دنیا خریدار چندانی ندارد، روس‌ها نیز کالا‌ها را با قیمت ارزان‌تر به جهت افزایش منابع ارزی داخل کشور عرضه کرده‌اند، من به عنوان یک مقام صنفی مشخصاً اعلام می‌کنم که کاغذ مازندران به هیچ وجه از کاغذ خارجی گران‌تر نیست و حتی ۲۰ درصد زیر قیمت آن است.

روغنی در پایان با بیان اینکه من مخالف یارانه و حمایت‌های بی‌جا از صنعت هستم، اما در شرایط برابر، اضافه کرد: جایی که می‌شود شرایط برابر ایجاد کرد، اما در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار داشت که قیمت را پایین‌تر بیاورند، برای پایین‌تر آوردن قیمت کاغذ باید استراتژی و نگاه دولت به صنعت تغییر کند.