آزادسازی واردات چوب با پوست به کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با بررسی مبادی ورودی چوب ایران و روسیه، توجه به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی فائو، رعایت مقررات، تیمار حرارتی و نظارت سازمان‌های حفظ نباتات روسیه و ایران واردات چوب

به گزارش بازار، شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، در مصاحبه اختصاصی با تحریریه تجارت خارجی گفت: با روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی توافقات خوبی صورت گرفته، که میتواند فرصت مناسبی برای جهش خوبی برای صادرات کشورمان باشد. در زمینه قرنطینه و رعایت ضوابط بهداشتی و سلامت صادرات محصولات کشاورزی آمادگی کامل برای تجارت آزاد با روسیه داریم.

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه افزود: در ۸ ماه گذشته ۳ تفاهمنامه بین سازمان حفظ نباتات ایران و سازمان حفظ نباتات روسیه و سازمان حمایت حقوق شهروندی و مصرف کننده روسیه امضا شد. براساس این تفاهمنامه استانداردسازی و هم ترازی آفت کش‌ها و بسته بندی و فرآوری محصولات صادرارت بین دو کشور مورد توافق گرفت.

وی با اشاره به صادرات کیوی و صیفی جات از کشورمان به روسیه بیان کرد: در خرداد سال جاری ۴۵۰۰ تن کیوی و حدود ۷۰ هزار تن صیفی جات در عرض یک ماه به این کشور صادر شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه اظهار داشت: از سالیان دور واردات چوب با پوست به کشورمان ممنوع بود. با بررسی مبادی ورودی چوب ایران و روسیه، توجه به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی فائو، رعایت مقررات، تیمار حرارتی و نظارت سازمان‌های حفظ نباتات روسیه و ایران واردات چوب از روسیه به کشورمان آزاد شد.

علایی مقدم با اشاره به رعایت گواهی بهداشتی محصولات صادراتی ایران و روسیه گفت: یک سیستم الکترونیکی برای هم گرایی صدورگواهی بهداشتی صدور محصولات کشاورزی بین دوکشور تا سه ماه آینده راه اندازی میشود تا تمام صدور گواهی های صادراتی در این سیستم ثبت و پیگیری شود.