گزارش واردات کاغذ با ارز ۴۲۰۰ و نیما/ثبت یک میلیارد دلاری در سال ۹۸

در سه ماهه ابتدایی امسال بیش از ۱۳۵ هزار تن انواع کاغذ با ارزشی بالغ بر ۱۶۲ میلیون دلار وارد شده است، واردات این کالا در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.
به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر بحث‌هایی در رابطه با افزایش قیمت کاغذ در بازار مطرح شده بود. این در حالی است که کاغذ از جمله کالاهایی است که در رده دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار داشت و در البته در ابتدای سال گذشته نیز برای تعین تکلیف شرایط ارزی آن تا مدتی ترخیص این کالا از گمرک با مشکلاتی مواجه بود.
سرانجام دولت تصمیم به ادامه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ گرفت و واردات و ترخیص این کالا به روال عادی برگشت، در حال حاضر نیز فقط کاغذ تحریر و کاغذ روزنامه است که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده و سایر کاغذها با ارز نیمایی وارد می‌شود.
 اما بررسی آخرین وضعیت واردات کاغذ و جزئیات آماری آن از روح الله لطیفی- سخنگوی گمرک ایران- با توضیحاتی به ایسنا همراه شد.
به گفته وی در سه ماهه اول سال جاری ۱۳۵ هزار تن انواع کاغذ به ارزش ۱۶۲ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۵۰۵ دلار وارد شده است. از مجموع انواع کاغذ وارداتی در سه ماهه اول امسال، ۱۷۸۹ تن کاغذ روزنامه به ارزش یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۵۳۶ دلار بوده است.
همچنین ۵۸ هزار و ۶۲۵ تن به ارزش ۵۷ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۱۶۹ دلار کاغذ تحریر بوده است که این رقم در سال ۱۳۹۸ حدود  ۶۱ هزار و ۶۴۰ تن به ارزشی معادل ۶۳ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۸۲ هزار دلار بوده که بیانگر کاهش واردات کاغذ تحریر از لحاظ وزنی در سال جار ی است.
البته لازم به یادآوری است که کاهش اندک واردات در سه ماهه اول امسال تاحدی تحت تاثیر تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا که موجب بسته شدن مرزها و کاهش واردات بود قرار دارد و در این حالت کاهش چشمگیری محسوب نمی‌شود.
واردات یک میلیارد دلاری در سال ۹۸
اما در سال ۱۳۹۸ حدود یک میلیون و ۶۲ هزار و ۲۵۹ تن انواع کاغذ و مقوا به ارزش یک میلیارد و ۲۶۸ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۶۵ دلار وارد کشور شده است که در مقایسه با مجموع سال ۱۳۹۷ افزایش داشته  است. از مجموع واردات سال گذشته ۴۱۹ هزار و ۳۰۷ تن کاغذ تحریر و روزنامه بوده است که ارزش آن به ۴۰۹ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۱۷۲ دلار می رسد.
در سال گذشته،  ۵۱ هزار و ۴۵۵ تن کاغذ روزنامه به ارزش ۴۰ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۹۶۲ دلار وارد شده است که نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است.
اوضاع واردات در دو سال اخیر
این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ هم ۷۱۴ هزار و ۴۱۷ تن انواع کاغذ به ارزش ۸۹۹ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۳۴۵ دلار وارد شده است که از این میزان ۳۳۱ هزار و ۲۴۴ تن کاغذ تحریر و روزنامه بود که ارزش آن به ۳۱۹ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۵۹۴ دلار می‌رسد.
واردات کاغذ روزنامه در سال ۱۳۹۷ نیز  ۴۱ هزار و ۳۵ تن به ارزش ۳۴ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۸۴۷ دلار بوده است.