گرمایی برابر با انفجار 4میلیارد بمب اتمی به اقیانوسها وارد شده است

زیست آنلاین: بر اساس مطالعات جدید، میزان گرمائی که انسانها طی 25 سال گذشته به اقیانوس های وارد کرده اند برابر با انفجار 3.6 میلیارد بمب اتمی هیروشیما است.

به گزارش زیست آنلاین، براساس مطالعه ای که جدیدا انجام شده است زمین در حال گرم شدن با سرعتی شتابان است و اقیانوس های جهان نیز در سال 2019 به گرم ترین سطح خود رسیده اند.

براساس مطالعه ای که روز دوشنبه منتشر شده است، اقیانوس های جهان در سال 2019 گرمترین سطح خود را تجربه کرده اند که این امر شواهد بیشتری را در مورد گرم شدن زمین با سرعت بیش از حد در اختیار افراد قرار می دهد.

این تحلیل همچنین نشان داد که افزایش دمای اقیانوس ها توسط فعالیت های انسانی تبعات شدید دیگری نیز دارد. جذب گرمای زیاد توسط اقیانوس ها سبب افزایش سطح دریا، اسیدی شدن آب اقیانوس و رخدادهای شدید آب و هوایی می شود.

جان ابراهیم، استاد علوم گرما در دانشگاه سنت توماس در سنت پاول مینه سوتا، گفت: سرعت گرمایش از اواخر دهه 1980 حدود 500 درصد افزایش یافته است. وی گفت : صادقانه بگویم این یافته ها واقعی هستند. گرم شدن هوا ادامه دارد و شتاب بسیار زیادی گرفته است و اگر کار قابل توجه و بزرگی به سرعت انجام نشود آینده ای غیرقابل تصور در انتظار همه انسانهاست. آبراهام و همكارانش دریافتند كه سرعت گرم شدن اقیانوسها از سال 1987 تا 2019 نسبت به سالهای 1955 تا 1986 ،4.5برابر شده است.

طبق این مطالعه، که روز دوشنبه در ژورنال Advances in Atmospheric منتشر شده است ، میانگین دمای اقیانوسها در سال 2019 به میزان 0.075 درجه سانتیگراد (0.135 درجه فارنهایت) بالاتر از میانگین 1981-2019 بود. نویسنده اصلی این تحقیق می گوید اگرچه این رقم به نظر کوچک می رسد اما گرمای زیادی را در اقیانوس های جهان پخش می کند.

بر اساس این مطالعه، میزان گرمائی که انسانها طی 25 سال گذشته به اقیانوس های وارد کرده اند برابر با انفجار 3.6 میلیارد بمب اتمی هیروشیما است.

این مطالعه که توسط یک تیم بین المللی با 14 دانشمند انجام شده است، نشان داد که اقیانوسها از سال 1970 بیش از 90 درصد گرمای ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای روی زمین را جذب کرده اند.

ابراهیم گفت: اقیانوس ها بزرگترین مخازن گرما هستند و بنابراین بهترین شاخص برای نمایش تغییرات آب و هوا هستند. وی ادامه داد: اگر می خواهید بدانید زمین با چه سرعتی گرم می شود به اقیانوس ها نگاه کنید. دانشمندان نگران این روند گرمایش هستند زیرا اقیانوس های گرم می توانند بحرانهای آب و هوایی را تشدید و طوفان ها را شدت بخشند. مطالعات قبلی نشان داده است که طوفان هاروی در تگزاس از آبهای بسیار گرم عبور کرده است. همچنین تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد طوفان های بارانی نیز شده است.

نیک باند، استاد علوم جوی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل، گفت: اقیانوس های گرم همچنین یخها را ذوب می کنند و سطح آب دریاها را افزایش می دهند و جوامع ساحلی با زیرساخت های کم ارتفاع را تهدید می کنند. طبق گزارش هیئت بین دولتى ایالات متحده در مورد تغییر اقلیم، متوسط سطح جهانى دریاها تا پایان قرن با 0.95 افزایش ارتفاع به 3.61 پا می رسد. باند گفت: از ساحل میامی تا بنگلادش با افزایش سطح دریا، زندگی غیرممکن خواهد شد.

منبع : nbcnews