کمبود مواد اولیه مشکل اصلی صنایع چوب و کاغذ مازندران است

منابع کارگری در کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفتند: علارغم بهبود وضعیت تولید همچنان این واحد با کمبود مواد اولیه مواجه است.

به گزارش خبرنگارایلنا، کارگران کارخانه چوب کاغذ مازندران امروز چهارشنبه (دوم تیر ماه) در ارتباط با وضعیت این کارخانه گفتند: از سال ۹۶ با اجرای طرح تنفس در جنگلهای شمال، کارخانه چوب کاغذ مازندران دچار مشکلات زیادی شد اما در حال حاضر علارغم بهبود وضعیت تولید همچنان با مشکل تامین مواد اولیه مواجه است.

او گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۰کارگر به صورت مستقیم در کارخانه مشغول کارند که از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر با اجرای طرح «تنفس» در جنگلهای منطقه به عنوان «قرقبان» مشغول حفاظت از درختان جنگلی هستند.

کارگران این کارخانه اظهار داشتند: طبق وعده مدیریت کارخانه قرار است در سال جاری تولید کاغذ در این کارخانه به ۱۰۵ هزار تن برسد. از قرار معلوم برنامه‌‌ریزی‌هایی در حال انجام است که این مقدار تا دو سال آینده به ۱۷۵ هزار تن برسد.

آنها با بیان اینکه کاهش تولیدات این کارخانه تهدیدی بر امنیت شغلی کارگران قراردادی و رسمی کارخانه است، افزودند: دولت هیچ برنامه‌ای برای کمک به تامین مواد اولیه تولیدکنندگان چوب و کاغذ نکرد و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

یکی از کارگران با بیان اینکه در حال حاضر چوب و کاغذ مازندران هم در تامین مواد اولیه تولید خود با مشکل روبرو است، گفت: با اجرای طرح تنفس ۱۰ساله برای جنگل‌های مازندران حق بهره‌برداری از منابع ممنوع شده حتی اجازه جمع‌آوری چوب‌های خشکیده جنگل هم به این واحد داده نمی‌شود.

به گفته وی، در زمان اجرایی شدن قانون تنفس، مقرر شده بود پرداخت حقوق و دستمزد قرق‌بانان از ناحیه دولت صورت گیرد که با گذشت زمان نه منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران تامین شد و نه چوب به کارخانه‌هایی که به واسطه اجرای این طرح عملا فعالیت خود را در برداشت چوب درختان جنگل متوقف کرده‌اند، داده شد.

به گفته این کارگر، افزایش تولید در این صنعت منوط به وجود مواد اولیه مورد نیاز صنعت کاغذ در کشور است بنابراین واحدهایی که در تامین مواد اولیه همچنان با مشکل روبرو هستند ادامه حیاط نخواهند داشت.

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آنچه برای ما کارگران چوب و کاغذ مازندران حائز اهمیت است، حفظ امنیت شغلی و پرداخت به موقع مطالباتمان است، در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر کارفرما جدا از بحث جذب نیروی کار جدید مطالبات مزدی و بیمه‌ای کارگران را به‌روز پرداخت می‌کند.