کمبود دستمال کاغذی در آلمان

رسانه های آلمانی از جمله پیامدهای کاهش عرضه گاز روسیه را کمبود دستمال کاغذی عنوان کردند.

به گزارش تحریریه، نشریه آلمانی Zeit Online نوشت، در صورت کاهش عرضه گاز روسیه در ماه‌های آینده، آلمان ممکن است علاوه بر بروز بحران انرژی با کمبود کالاهای مهمی همچون مانند دستمال کاغذی و کاغذ توالت و مقوا مواجه شود.

این نشریه به هشدار «یورگن شالر» رئیس هیئت انجمن های کاغذ باواریا استناد کرد که گفته است کارخانه های کاغذ در حال کار ممکن است اگر مجبور کاهش ظرفیت به دلیل کمبود گاز شوند، سودآوری خود را از دست می دهند.

شالر با اشاره به این موضوع که تولید کاغذ به آب، برق و گاز زیادی نیاز دارد، افزود فناوری های موجود آزمایش شده اند و به سرعت قابل تغییر نیست.

وی تاکید کرد: بسیاری از کارمندان شرکت من در حال حاضر بسیار نگران هستند. من نمی توانم آن ها را سرزنش کنم. چون اگر فقط بتوانیم ۵۰ یا ۶۰ درصد تولید کنیم، عملیات برای ما ارزشی ندارد. راستش من هم نگرانم.

آلمان و کل اتحادیه اروپا به تازگی شاهد کاهش عرضه گاز طبیعی از سوی روسیه بوده اند و همین امربه صدور هشدارهای متعدد در مورد تعطیلی احتمالی صنایع منجر شد.

روسیه می گوید خط لوله نورد استریم ۱ بار دیگر به دلیل مشکلات فنی توربین ها در ایستگاه کمپرسور پورتووایا می تواند تنها با ۲۰ درصد ظرفیت کار کند. علاوه بر این گازپروم تاکید دارد قادر نیست از مسیر ترانزیتی دیگر همچون اوکراین، با ظرفیت کامل استفاده کند.