کم‌آبی بلای جان صنعت | دغدغه تامین آب در ششمین استان خشک ایران

سمنان- صنعت در کنار معادن و کشاورزی و گردشگری مزیت‌های اصلی استان سمنان را شکل می دهند اما هر سه این مزیت‌ها به‌خصوص صنعت، با مشکلات عدیده خشکسالی و کم آبی روبرو هستند.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان مزیت‌های فراوانی در بخش صنعت دارد این استان در قطعه‌سازی خودرو و داروهای دامی، اتوبوس سازی، ژنراتورهای برق، کنتورهای برق، ساخت کابل و … در زمره سه استان برتر کشور است اما کم آبی در سال های اخیر باعث شده تا حجم بسیاری از مشکلات برای صنایع این استان پدید بیاید.

در این استان که ششمین استان خشک کشور نیز محسوب می‌شود، آب به طرز غیر منصفانه‌ای توزیع شده و دولت هم با دشواری می‌تواند این سهم را برهم بزند. به گفته مسئولان ۹۰ درصد آب استان سمنان در بخش کشاورزی، شش درصد در شرب و چهار درصد در صنعت صرف می شود که این امر سبب شده مشکلات طی سال های اخیر، هزینه های هنگفتی را بر روی دوش صنعت سمنان بگذارد.

به وضوح سیاست‌های کاهش سهم کشاورزی از آب استان کارساز نبوده است چرا که طی دو دهه اخیر که مشکلات کم آبی بیشتر نمود کرده سهم کشاورزی از مصرف آب این استان کاهش پیدا نکرده است این امر سبب شده تا مسئولان روی به پساب و باز چرخه آب مصرفی مردم در شهرها، برای استفاده از صنعت بیاورند موضوعی که البته هنوز مغفول مانده است.

تامین آب یک ضرورت برای صنعت

رئیس سازمان صمت استان سمنان در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه تامین آب برای استفاده در صنعت استان یکی از ضروریات است، گفت: صنایع استان با مشکلات جدی کم آبی روبرو هستند و این امر سبب می شود تا در جذب سرمایه گذار نیز با مشکل روبرو شویم.

به وضوح سیاست‌های کاهش سهم کشاورزی از آب استان کارساز نبوده است

علی تشنه دل با بیان اینکه میانگین سهم صنعت از آب در کشور شش درصد است اما در استان سمنان حتی به چهار درصد هم نمی‌رسد و این دشواری هایی را برای صنایع کنونی و سرمایه گذاری آتی در استان ایجاد می کند، ابراز کرد: هرچند توسعه صنایع کم آب بر به عنوان یک راهبرد و سیاست در استان دنبال می‌شود اما بازهم حداقل هایی برای آب در صنعت نیاز است که باید تامین شود.

وی با بیان اینکه رشد ۸.۶ درصدی از سوی دولت در نظر گرفته شده است اما کم آبی در بخش صنعت یکی از مهمترین موانع ما در راه رشد صنعتی در استان سمنان محسوب می‌شود، ابراز کرد: استفاده از پساب نیز به عنوان یکی از راهکارهای تامین آب مورد نیاز واحد های صنعتی استان مطرح است.

تامین آب برای شهرک‌های صنعتی

البته مسئولان راهکارهایی برای تامین آب استان در نظر دارند برای مثال مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان روز قبل در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود: افزایش ظرفیت تامین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان در سال جاری از رویکردهای مهم است و ۵۷ لیتر بر ثانیه به منابع تامین آب صنایع در شهرک‌های صنعتی سمنان اضافه شد.

محمدرضا باقری با اشاره راهکارهای تامین کسری آب مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان، تصریح کرد: تصمیمات اتخاذ شده به‌منظور تخصیص حداکثری ظرفیت آب به این مناطق با جدیت پیگیری می‌شود همچنین استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرک‌های صنعتی استان سمنان از راهبردهای مهم برای جبران بخشی از آب غیر قابل شرب مورد نیاز در شهرک‌های صنعتی از جمله فضای سبز و صنعت است.

۵۷ لیتر بر ثانیه به منابع تامین آب صنایع در شهرک‌های صنعتی سمنان اضافه شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان بر تکمیل توسعه کیفی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر، حدود ۸۰ درصد از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

کم‌آبی بلای جان صنعت | دغدغه تامین آب در ششمین استان خشک ایران

سهم ۹۰ درصدی کشاورزی از آب استان سمنان

کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه کاهش سهم کشاورزی از آب استان تنها راهی است که می‌توانیم صنعت سمنان را نجات دهیم، گفت: کشاورزی ۹۰ درصد آب گران‌بهای استان را در واقع مصرف می‌کند چرا که امروز با یک کشاورزی کم‌بهره و پرمصرف روبرو هستیم.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه به اذعان مسئولان در سرخه، گرمسار و سمنان هکتارها خربزه کاری می‌شود در حالی که همان آب گران‌بهایی که برای این محصولات پرآب بر مصرف می‌شود، می‌تواند در صنعت، ارزش افزوه و ثروت هنگفتی را به دنبال بیاورد، افزود: ما در استان سمنان نه تنها با مفهوم آب مجازی بیگانه هستیم بلکه همچنان سه چهارم اراضی این استان به صورت سنتی آبیاری می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان سمنان وجود دارد اما ۴۰ هزار هکتار آن تحت آبیاری نوین است، تاکید کرد: در دو دهه اخیر، سهم کشاورزی از مصرف آب تکان نخورده و این نشان می دهد که نتوانسته ایم در تغییر الگوی کشت و مصرف در بخش کشاورزی موفق باشیم و این امر گریبان صنعت و حتی شرب استان را گرفته است.

استفاده از پساب

این کارشناس با بیان اینکه استفاده از پساب برای صنایع در استان سمنان به مثابه یکی از راهکارهای مهم تامین آب مورد نیاز صنعت عنوان شده اما یک دهه می شود که تصفیه‌خانه سمنان بلاتکلیف رها شده است، بیان کرد: متاسفانه در کنار فقدان برنامه‌ریزی، شاهد هستیم که عزم جدی هم برای تامین آب مورد نیاز صنایع وجود ندارد و این آسیب زیادی به صنعت می‌زند.

به اذعان مسئولان در سرخه، گرمسار و سمنان هکتارها خربزه کاری می‌شود

طباطبایی با بیان اینکه در شهرک‌های صنعتی مانند شاهرود، آب شرب با دبه و تانکر و سطل جابجا می شود و این شایسته استانی نیست که داعیه دار صنعت پیشرو در کشور است، ابراز کرد: مسئولان در حالی صحبت از ایجاد شهرک‌های جدید صنعتی و دامداری می زنند که آب برای همین دو هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی موجود در استان سمنان هم وجود ندارد. از سوی دیگر مشکل کم‌آبی آنجا جدی می‌شود که بدانیم یکی از موانع جذب سرمایه‌گذاری جدید در استان همین موضوع است یعنی سرمایه‌گذاران جدید برای حضور در این استان چندان رغبت ندارند چرا که می دانند سمنان، با مشکلات کم آبی جدی روبرو است و این کار را برای جذب سرمایه‌گذار هم دشوار می‌سازد.

در نهایت باید گفت کم آبی فشارهای بسیاری را بر دوش صنعت استان سمنان تحمیل کرده است از یک سو مسئولان این استان در کاهش سهم کشاورزی کم‌بهره از آب ناکام مانده‌اند و از سوی دیگر طرح های تامین آب هم مانند تصفیه خانه با میلیارد ها تومان اعتبار، نیمه‌کاره هستند، حال باید دید که دولتی ها برای رفع این معضل بزرگ در ادامه مسیر چه اقداماتی را خواهند کرد؟ آن هم در استانی که مرکزش ۱۶۰ لیتر بر ثانیه و شاهرود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه همین حالا هم کمبود آب دارد.